CCOO es reuneix amb l’Ajuntament de Barcelona per fer propostes per a la plaça de les Glòries

Per un gran centre ciutadà, integrador dels barris de tota la zona

CCOO de Catalunya s’ha reunit amb la cinquena tinenta d’Alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, per transmetre els nostres posicionaments respecte a la situació de la plaça de les Glòries.

Tal com ja és prou conegut, CCOO ha expressat la seva preocupació per la situació dels treballadors de la UTE que estan treballant en la construcció del túnel de la Gran Via, que ha estat paralitzat per l’Ajuntament. El compromís de la tinenta d’Alcaldia, que estava acompanyada pels responsables tècnics de la regidoria al màxim nivell, ha estat la de fer tots els esforços, dins de les seves competències, per garantir que les persones afectades, especialment les contractades específicament per a la realització de l’obra, restaran protegides en el marc de les noves licitacions per garantir els seus llocs de treball.

Igualment, CCOO hem pogut explicar les nostres posicions i propostes respecte a les Glòries que, en el marc del model de ciutat que el sindicat sempre ha defensat, ens sembla que corresponen endegar a l’ajuntament, aprofitant aquesta circumstància que permet repensar alguns dels projectes, decidits més de set anys enrere, en una situació de la ciutat que avui ja no és la mateixa.

Entenent les raons que han portat l’ajuntament a paralitzar temporalment les obres, CCOO creiem que cal reprendre les obres en curs tan aviat com sigui possible, i evitar que s’eternitzin encara més.

D’acord amb el model de ciutat sostenible que defensa CCOO, proposem renunciar a la construcció del segon túnel, i projectar la transformació de l’actual C-31 entre la plaça de les Glòries i Montgat en una avinguda que humanitzi els barris de Badalona, Sant Adrià i el districte de Sant Martí de Barcelona, en lloc de l’actual autopista urbana que, avui, constitueix un greu problema ambiental respecte a la qualitat de l’aire i els sorolls, que divideix els barris de manera dramàtica i els converteix en perifèries segregades, cosa que contribueix a aportar un excessiu nombre de vehicles privats als centre de la ciutat. En el seu lloc cal projectar solucions de transport públic interurbà de bus i tramvia per la mateixa Gran Via, per connectar la ciutat amb el Barcelonès Nord i el Maresme.

Creiem que la plaça de les Glòries pot esdevenir -encara no és massa tard- un gran centre ciutadà, integrador dels barris de tota la zona (Poblenou, Sant Martí, Sagrada Família, Fort Pienc, Clot…), amb molt menys trànsit de vehicles privats, i assegurar així la qualitat de vida urbana per potenciar els grans equipaments de ciutat que es troben en els entorns més propers, i que funcioni com un gran eix intermodal de mobilitat col·lectiva (busos, tramvia, metro, bicicleta…).

Entenem que el “Compromís per Glòries” va representar un gran pacte de consens, però potser és el moment de revisar-lo, en el marc de les noves realitats de Barcelona i dels barris afectats, obrint novament marcs rigorosos de participació dels veïns i de les seves organitzacions i altres entitats que actuen en el territori, com les de mobilitat, ambientalistes, els sindicats, etc.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 26 de maig de 2017