CCOO de Catalunya reclama una política d’expansió salarial per frenar la contínua pèrdua de valor adquisitiu de la classe treballadora amb la inflació

Valoració de les dades de l’IPC d’abril de 2017

La inflació anual de l’IPC d’abril se situa en el 2,6% a escala estatal i augmenta per vuitè mes consecutiu, en aquest cas tres dècimes respecte del mes anterior. Aquesta evolució està motivada per la pujada dels preus del vestit i el calçat i dels serveis turístics durant la Setmana Santa, en un context de manteniment dels preus de l’electricitat i dels carburants.

La inflació subjacent, és a dir, l’estructural, que no té en compte ni els aliments no elaborats ni el preu dels carburants, puja també tres dècimes respecte del març i se situa en l’1,2%.

L’IPC mensual ha augmentat un 1% respecte del març, és el major increment mensual, des del 2012, d’un mes d’abril. Si bé els preus dels aliments i les begudes no alcohòliques han disminuït, els serveis lligats al turisme estacional de Setmana Santa s’han vist encarits, com també ho han fet, d’una manera considerable, el grup de vestit i calçat de nova temporada.

A Catalunya, l’IPC interanual se situa en el 2,8%, dues dècimes per sobre de l’indicador estatal. En termes interanuals, la vivenda, el transports i els serveis d’oci, cultura i hostaleria són els grups que es mostren més inflacionaris. Pel que fa a la variació mensual, també s’ha vist incrementada (0,9%).

L’IPCH espanyol torna a augmentar i se situa en el 2,6%, i segueix per sobre de l’indicador de l’eurozona, que també puja, en aquest cas un 1,9%.

El Banc d’Espanya eleva la previsió d’inflació per aquest any i estima que el 2017 podria acabar amb una inflació interanual del 2,2%, per tant, per sobre de les previsions del Govern de l’Estat.

CCOO considera que:

• Els treballadors i treballadores, mes rere mes, continuen veient empobrit el seu poder de compra i, per tant, el seu nivell de vida.

• Pel que fa al sector turístic, mentre augmenten la demanda i els beneficis empresarials, els treballadors del sector continuen sent dels que més pateixen la precarietat del mercat treball, tant en relació amb els salaris i la temporalitat com amb les condicions de treball o al poc reconeixement social envers el sector.

• La inflació dels serveis turístics està tenint un efecte directe sobre la capacitat adquisitiva de la ciutadania resident, provocant, especialment, la baixada de l’oferta de l’habitatge disponible i el seu conseqüent encariment.

• L’actualització a l’alça de les previsions d’inflació per al 2017, fetes pel Banc d’Espanya, afecten directament les condicions de revisió de l’Acord per a l’Ocupació i la Negociació Col·lectiva (AENC).

• Una política salarial devaluativa davant la inflació estanca el consum i la producció. No hi haurà recuperació econòmica fins que no hi hagi recuperació social, és a dir, expansió salarial i ocupació de qualitat.

CCOO reclama:

• Increments salarials als convenis col·lectius d’entre l’1,8% i el 3%, tal com el nostre sindicat defensa en el marc negociador de l’Acord per a l’ocupació i la negociació col·lectiva (AENC).

• Un salari mínim interprofessional que, com a mínim, assoleixi els 800 € en correspondència amb el que reclama la Carta social europea, i un augment progressiu que arribi fins als 1.000 € (és a dir, el 60% del salari mitjà).

• Una estratègia política per transformar el model turístic de Catalunya i convertir-lo en un sector de qualitat en el servei, on quedin garantides les condicions de treball i el mínim impacte mediambiental. En aquest sentit, l’increment salarial del sector turístic pot ser un bon instrument per desplaçar el model de turisme massiu i atraure un turisme basat en la qualitat i no en la quantitat.

Barcelona, 12 de maig de 2017