Campanya d’acció humanitària amb les persones refugiades a Jordània i el Líban

L’any 2011 esclatava a Síria un conflicte que encara dura. Després de 5 anys, lluny de solucionar-se, l’enfrontament entre el Govern i les forces opositores -ara molt fragmentades-, s’ha aguditzat, la qual cosa ha provocat, sobretot, un efecte devastador en la població del país: centenars de milers de víctimes mortals, més de 3,5 milions de persones refugiades, 6,5 milions de desplaçades internes, i més de 10 milions de persones en necessitat d’ajuda humanitària urgent són de moment les xifres que il·lustren la situació.

Les persones es veuen forçades a marxar de Síria, convertint-se -en el millor dels casos- en refugiades als països del seu voltant. L’actuació internacional és molt deficitària pel que fa a assistència humanitària, tant dins les fronteres del país com a fora a l’hora d’acollir qui fuig de la guerra.

Per proximitat, Jordània i el Líban són els territoris principals receptors de refugiats. Actualment es veuen desbordats i la resposta governamental ha estat restrictiva: ambdós han adoptat polítiques que limiten l’accés als camps de refugiats i, consegüentment, a l’ajuda humanitària que en aquests s’hi proporciona.

Al Líban, d’una banda, des del 2014 només es permet creuar la frontera a aquelles persones amb “necessitats humanitàries urgents”; i de l’altra, els tràmits per aconseguir l’ajuda humanitària són molt complexes: s’han de registrar com a refugiats (si no, la llei no els empara), i això implica documents i certificats quasi impossibles d’aconseguir. A més no s’ha autoritzat l’establiment de nous camps de refugiats. A Jordània s’està actuant de manera molt semblant.

A part de l’alt percentatge de persones en alerta d’inseguretat alimentària, cada cop és més inviable la possibilitat d’un sostre i l’establiment d’una vida més o menys estable. Les famílies es troben en situacions de desestructuració i incertesa, i això augmenta, entre altres coses, les situacions de violència i abús envers les dones i infants en forma de matrimonis forçats per obtenir beneficis, agressions sexuals o explotació infantil, fet que accentua l’alta vulnerabilitat d’aquests col·lectius a causa de la manca d’aliments bàsics i de sosteniment econòmic fix.

Actuem davant d’aquesta situació

Des de tres organitzacions catalanes, l’Associació Catalana per la Pau, la Fundació Pau i Solidaritat de CCOO i l’Associació Catalunya-Líban, estem treballant conjuntament, amb la col·laboració del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament i de diferents ajuntaments catalans, en projectes que proporcionen ajuda humanitària urgent a les persones que arriben refugiades a Jordània i el Líban.

Les accions que estem executant son l’abastiment d’aliments bàsics a famílies palestines que han hagut de fugir de Síria als camps de Rashidieh i Burj Shemali, al sud del Líban, duta a terme per l’associació local Beit Aftal Assumoud (BAS); l’adequació d’un centre de salut a la regió d’Akkar, al sud del país, per part del Secours Populaire Libanaise, i l’obertura i posada en funcionament de dos centres d’acompanyament a les dones víctimes de violència que està impulsant l’Arab Women Organization of Jordan (AWO) a Mafraq i Irbid, dues ciutats del nord de Jordània frontereres amb Síria.

Col·labora amb nosaltres. Necessitem ampliar els recursos per fer front a aquesta situació.

Feu clic per ampliar la informació sobre la Campanya d’acció humanitària amb les persones refugiades a Jordània i el Líban

Ajuda’ns a incrementar els fons d’emergències
Fes una aportació al compte

ES76 2100 3200 9522 0123