CCOO de Catalunya considera imprescindible apujar salaris i revaloritzar les pensions per sobre de l’IPC per combatre la pobresa energètica

Valoració de les dades de l’IPC de gener del 2017

L’índex anual de preus de consum (IPC) del mes de gener a escala estatal s’incrementa gairebé un punt i mig respecte del mes anterior i se situa en el 3%. Motivat principalment per l’increment dels preus de l’electricitat i dels carburants, l’IPC anual registra la taxa més alta des de l’octubre del 2012.

La inflació subjacent, és a dir, l’estructural, que no té en compte ni els aliments no elaborats ni el preu dels carburants, s’incrementa 1 dècima, fins a l’1,1% i, per tant, segueix per sota de l’índex general.

L’IPC mensual se situa en el -0,5% (per les rebaixes, principalment en vestit i calçat), tot i l’efecte que ha tingut el fort increment del preu de l’electricitat i dels carburants sobre l’habitatge i els transports.

A Catalunya, l’IPC interanual se situa en el 3,1%, i manté 1 dècima de diferencial positiu amb l’indicador estatal, per una major alça de preus d’alguns subgrups.

Els preus a la zona euro també s’incrementen i se situen en un 1,8% en termes interanuals, mentre que l’IPC harmonitzat espanyol incrementa un punt i mig, fins al 2,9%, seguint, per tant, per sobre de l’indicador de l’eurozona.

CCOO considera que:
• El sistema de subhasta del preu de l’electricitat penalitza els consumidors, en especial les rendes més baixes, i fa augmentar els beneficis de les grans empreses del sector.
• La revalorització del 0,25% de les pensions, segons el Decret del Govern del PP, fa perdre poder adquisitiu respecte a l’IPC.
• Els baixos salaris i la precarietat laboral fan augmentar la pobresa laboral i que la recuperació del consum intern sigui feble. No hi haurà recuperació econòmica fins que no hi hagi recuperació salarial i ocupació de qualitat.
• La inflació a Catalunya en alguns subgrups continua lleugerament superior a l’estatal i per tant cal actuar amb uns pressupostos socials per donar resposta a la situació d’emergència social que viu una part important de la ciutadania.
• Les polítiques d’austeritat, la precarietat laboral i les retallades de pensions i prestacions socials estan perjudicant el poder adquisitiu de les persones, i fan augmentar els nivells de pobresa i exclusió social.
• L’increment de l’IPC estatal en relació amb l’eurozona afecta negativament la competitivitat de les empreses espanyoles, reduint l’efecte la devaluació salarial després de l’esforç fet pels treballadors.

CCOO reclama:

-Increments salarials als convenis, augment progressiu del salari mínim interprofessional (SMI) i increment dels indicadors de referència dels ajuts públics IPREM i IRSC a Catalunya d’acord amb l’augment de l’IPC.
-Recuperar la revalorització de les pensions d’acord amb la inflació a través de la derogació de la reforma de les pensions del Govern del PP, i el consens del Pacte de Toledo i de les organitzacions sindicals i empresarials que asseguri el futur del sistema públic de pensions.
-A Catalunya, la posada en marxa de forma urgent de la renda garantida de ciutadania per a qui no té recursos i uns pressupostos socials per actuar contra la pobresa i l’exclusió social.
-Que les empreses energètiques compleixin els protocols que evitin els talls de subministrament a les llars vulnerables i que l’Administració sigui més contundent per evitar la pobresa energètica.
– Control dels preus dels serveis bàsics i de les xarxes de distribució, i una reforma del sistema de subhasta elèctric perquè perjudiquen a la ciutadania.
-Que el Congrés dels Diputats es comprometi a derogar les dues reformes laborals que estan precaritzant les condicions laborals i amenacen la recuperació de l’economia.
-Derogació de la reforma de les prestacions d’atur, que n’ha restringit l’accés i ha retallat la quantia i la durada.
-Una reforma fiscal progressiva perquè pagui més qui més guanya i es persegueixi el frau, l’evasió i l’elusió fiscal.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 15 de febrer de 2017