Salutació de Joan Carles Gallego a l'acte final de la Marxa Pagesa, convocada per Unió de Pagesos

Foto

Bon dia... Us porto la salutació de la CONC, de CCOO de Catalunya. La salutació i el suport a la Unió de Pagesos i a la Marxa Pagesa.

Moltes coses ens uneixen a la Unió de Pagesos, uns orígens comuns en temps difícils, la convicció que els drets socials i nacionals avancen junts i que la lluita per conquerir i aprofundir la democràcia era i és un camí que transitem units. Una democràcia on ambdues organitzacions volem tenir un paper i complir una funció representativa d’interessos, un paper d’interlocució davant dels poders públics i econòmics on puguem representar els interessos que ens són propis, els del camp i la pagesia en el vostre cas, i els dels treballadors i el món del treball en el nostre, conscients també que uns i altres necessitaven també l’impuls i la defensa dels drets socials, dels drets de ciutadania i dels drets democràtics. Per això avui també estem ací, per donar suport a la Unió de Pagesos i a la necessitat del seu reconeixement institucional com a portaveus de les necessitats del món de la pagesia.

I CCOO som aquí, també, perquè donem ple suport a la Marxa Pagesa. Compartim els objectius que us plantegeu i estem convençuts que les vostres reivindicacions formen part també de les nostres necessitats i de les necessitats del país. I no es pot mirar cap a un altre cantó i obviar la vostra reivindicació.

Qui compra barat per vendre car és el mateix que qui paga poc per vendre car. Té el mateix interès i té el mateix mecanisme. És la lògica d’uns poders econòmics que volen ofegar el productor fixant preus de forma abusiva i oligopolística. La mateixa lògica del sistema que explota el treballador amb salaris de misèria. En aquest marc les institucions i els governs han d’actuar. El mercat sense regles ni controls no mira pel bé comú, ni garanteix equilibris. Calen mecanismes clars, transparents, justos, que evitin que les parts més febles de les cadenes d’obtenció del valor es vegin anorreades per la cobdícia d’uns pocs.

La indústria agroalimentària és clau a Catalunya, és el primer component del sector industrial amb una important aportació al PIB català. Però difícilment aquesta indústria pot créixer i desenvolupar-se sense garantir una producció agrària de qualitat i ben pagada.

Catalunya serà industrial o no serà, aquest és un lema que CCOO venim utilitzant fa temps per reclamar canvis de fons en les polítiques econòmiques i socials a Catalunya. Per reclamar unes polítiques industrials que apostin i assentin les bases d’una industria sòlida, diversificada, neta, equilibrada, basada en la qualificació, la innovació i el treball de qualitat.

Però Catalunya no serà industrial ni es desenvoluparà plenament sense l’equilibri i la cohesió territorial i social. Sense un sector agrari i ramader el territori es despobla i es fragmenta.

Sense una dotació equilibrada de serveis públics, educatius, sanitaris, d’atenció social, i sense dotació d’infraestructures viàries i d’aquelles que permetin l’accés ple i amb qualitat a les tecnologies de la informació i la comunicació, l’agricultura i la ramaderia es fan impossibles.

Sense un compromís polític i social entre el sector agrari i la resta de sectors socials i el govern el desenvolupament econòmic i social del país és impossible.

Per tot això reiterem el compromís de la CONC amb la Unió de Pagesos i la Marxa Pagesa.

Hem coincidit aquests darrers temps en altres lluites, com la lluita contra el TTIP i el CETA, perquè coincidim que el lliure comerç no es pot fer a compte dels drets laborals, socials i mediambientals i ignorant la democràcia. En la globalització no pensem renunciar als drets i la democràcia, a la lluita per la igualtat i la justícia social, per l’equilibri territorial i social, per la defensa del medi ambient i del treball digne.

Per això avui també coincidim a reclamar amb vosaltres un compromís de país amb el món de la pagesia. Perquè sense vosaltres no hi ha territori i sense equilibri social i cohesió territorial i social no hi ha futur.

Podeu comptar amb tot el nostre suport i la nostra força.

Salut i bona feina!

Visca la Unió de Pagesos, visca la Marxa Pagesa!
28/01/2017