Posició de CCOO de Catalunya davant la reunió del Pacte Nacional pel Dret a Decidir d’aquesta tarda

Avui divendres, 23 de desembre, a les 17.30 hores, al Parlament

CCOO de Catalunya agraeix la convocatòria de la reunió del Pacte Nacional pel Dret a Decidir que tindrà lloc aquesta tarda (17.30 hores) al Parlament de Catalunya, a la qual assistirà Joan Carles Gallego, secretari general. En qualsevol cas, el sindicat vol destacar que li agradaria que per a altres trobades d’aquestes característiques es cuidessin les formes i es consensués prèviament el format i l’ordre del dia de la reunió, precisament perquè en un procés en el qual el que cal és consolidar majories àmplies de suport, les presses i les urgències poden afegir una pressió innecessària quan ja en tenim prou des de fora.

CCOO valora positivament que per abordar la resolució del conflicte polític existent es configuri un marc que sigui el màxim unitari possible des de la vessant política i social.

El sindicat destaca que els objectius que ens van dur a constituir i ser presents en el Pacte Nacional pel Dret a Decidir segueixen vigents i apunta que:
– Estem davant d’un problema polític que requereix una solució política, la qual ha de ser avalada per la ciutadania.
– Cal un referèndum que s’ha de negociar amb el Govern de l’Estat per tal de garantir la participació de la ciutadania i vincular jurídicament totes les parts implicades perquè tingui plena eficàcia legal.

Amb la judicialització o posicions unilaterals correm el perill de quedar-nos instal·lats en el conflicte.

Davant d’aquest risc, CCOO destaca que:

1. No podem obviar el context social i polític en què ens trobem, i com aquest ens obliga al fet que les negociacions que abordin el problema polític, en relació amb l’autogovern de Catalunya i al referèndum, no impedeixin que en paral·lel es puguin concretar altres qüestions que permetin donar resposta a les necessitats materials de la ciutadania.

2. Certament, l’escenari polític en què s’ha de donar la negociació és diferent a ara fa un any, però sabem que les dificultats són fortes. Per això cal donar temps a la negociació i en el cas que aquesta topi amb dificultats, cal articular un marc d’aliances polítiques i socials a l’Estat que ajudin a obrir l’espai de negociació. En aquest sentit, i en el l’àmbit de les organitzacions sindicals de l’Estat amb les quals estem confederats, ens oferim a treballar aquesta posició per facilitar que s’ajudi a promoure la interlocució i voluntat de negociació a l’àmbit de l’Estat.

3. En qualsevol cas, és al Govern de Catalunya a qui correspon protagonitzar la negociació, però des de CCOO creiem que el pacte ha de fer-ne l’acompanyament. És per això que CCOO de Catalunya vol proposar que hi hagi una comissió de seguiment de les negociacions, integrada per una representació plural i diversa del pacte, on els membres del pacte puguin conèixer la seva evolució i puguin readequar les propostes de treball.

4. Volem recordar que estem en una situació d’emergència social que requereix una acció de govern compromesa i decidida. En aquest sentit, l’aprovació de la renda garantida de ciutadania seria un bon senyal per demostrar que aquest procés no posposa les resposta a les necessitats socials.

En síntesi, CCOO de Catalunya reafirma el seu compromís amb la necessitat que la ciutadania pugui decidir mitjançant un referèndum convocat amb plenes garanties i respecte a totes les posicions i que la seva convocatòria garanteixi plens efectes jurídics i legals.

I, tal com hem fet en d’altres ocasions, acabem demanant que s’eixampli políticament i social la representació del Pacte per tal que es tradueixi en la seva composició i projecció pública la voluntat majoritària del 80% de la població que, segons les enquestes, és partidària del dret a decidir, i així donar major força a la demanda d’acordar amb l’Estat el procediment polític que doni sortida a l’actual conflicte.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 23 de novembre de 2016