CCOO de Catalunya torna a reivindicar un procés participatiu per definir el finançament del transport públic

Nova congelació de les tarifes per a 2017

Aquesta setmana es va anunciar un acord entre les administracions que formen part de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona en relació a la política tarifària del transport públic. Per tercera vegada consecutiva no hi haurà increment de preus a aquest àmbit territorial.

Des de CCOO valorem positivament aquesta congelació del cost dels títols de transport que han consensuat la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. D’aquesta manera es consolida el trencament amb la tendència practicada per anteriors governs, que van arribar a apujar tarifes molt per sobre de l’IPC de referència. Cal recordar que la majoria de desplaçaments que es realitzen amb els diferents modes de transport públic es fan per motius laborals, pel que es traca d’una qüestió molt sensible per a milers de persones treballadores o en recerca d’ocupació.

També és d’agrair l’ampliació de l’edat d’utilització de la T-12, que a partir de l’exercici vinent podrà ser utilitzada fins els 16 anys. Aquesta targeta es va generar amb aquest objectiu, però es va anar posposant fins ara. És una mesura que significarà un cert suport a les famílies, sobretot per a les que tenen fills en edat escolar, ja que tindran desplaçaments bonificats durant més temps. Alhora, impulsarà l’hàbit del transport col•lectiu entre els més petits, el que pot contribuir al necessari canvi de model de transport a mitjà termini.

Un altre dels punts destacables d’aquest acord al si de l’ATM és la creació d’un títol específic davant la previsió d’entrar en episodis de contaminació que superin els llindars de seguretat de la Unió Europea. La idea té per objectiu incentivar que els conductors de vehicles particulars puguin fer servir les xarxes de transport públic durant els dies d’alta concentració de contaminants, amb un cost unitari equivalent al d’un viatge d’anada i tornada amb T-10. El nostre sindicat ha presentat propostes similars en diverses ocasions (la darrera, davant la Taula contra la Contaminació de l’Aire de Barcelona, aquest any), pel que considerem que es tracta d’una iniciativa interessant, tot i que podria ser més agosarada. A banda del potencial d’atraure conductors cap al tren, metro, tramvia o autobús, la mesura tindrà el valor de traslladar el missatge de que estem, efectivament, davant d’una situació preocupant, i que caldrà corregir-la.

Tanmateix, cal recordar que des de CCOO de Catalunya hem reivindicat de manera continuada que les entitats socials (associacions de veïns, organitzacions de consumidors, sindicats, associacions de defensa del transport públic, operadors, etc.) hem de participar en la presa de decisions en referència a les tarifes del transport públic.

Un cop més es manté la política de convocar les entitats per comunicar-nos els preus de les tarifes una vegada han estat aprovats, impedint la participació efectiva en el procés. Davant d’aquesta situació, des de CCOO de Catalunya volem reiterar la necessitat de garantir la participació dels agents socials en tot el procés per negociar les tarifes del transport públic de cada ATM (a la resta de Catalunya la situació és anàloga).

Los noves mesures acordades per les administracions de l’ATM impliquen un dèficit addicional del sistema que es calcula en un 20 milions d’euros, al que caldrà afegir el previsible increment dels costos d’explotació per la pujada dels preus dels carburants. Compartim la necessitat d’exigir més implicació al Govern central per tal de rectificar les polítiques de retallades que han aplicat des de fa anys al transport públic de Catalunya i de la resta de l’Estat. Però no ens sembla seriós que unes administracions condicionin el que ha de fer una altra. Justament per això cal un debat en profunditat sobre el model de finançament d’aquest servei públic, amb tots els agents implicats.

Es fa evident la necessitat de posar en marxa una taula de diàleg social sobre tarifes i finançament del transport públic, que hauria d’incloure a totes les administracions implicades i a les entitats que treballem en la defensa d’un transport públic accessible i de qualitat. La implicació de les entitats socials permet valorar millor la contribució del transport públic a la reducció d’impactes ambientals, la prevenció d’accidents de trànsit, la millora de la qualitat de vida o a la justícia social. A més, els companys i companyes que treballen al transport públic són els seus millors coneixedors, i poden aportar molt de coneixement a l’hora d’optimitzar aquests serveis.

CCOO de Catalunya reclama una política encara més decidida de foment de l’ús del transport públic, amb la fidelització dels seus usuaris i usuàries i la garantia d’accés a les persones amb un major risc d’exclusió. Existeixen massa restriccions en l’actualitat per a aquests col·lectius, com és el cas de molts ciutadans i ciutadanes en situació d’atur que no tenen dret a cap bonificació social.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 14 de desembre de 2016