CCOO, en defensa de Ràdio 4

40è aniversari de l’emissora

Comunicat de la Secció Sindical de CCOO de Radiotelevisió Espanyola (RTVE):

Ràdio 4 es mereix un futur a Barcelona

Amb motiu del 40è aniversari de Ràdio 4, CCOO felicita totes aquelles persones que amb el seu esforç i dedicació durant aquestes quatre dècades han contribuït a fer-la possible, i volem fer una crida a la ciutadania de la necessitat de defensar la ràdio pública com un dels pilars d’una societat realment lliure i democràtica. En aquest sentit, creiem fermament en la continuïtat de la primera emissora que va emetre la seva programació íntegrament en català després de la dictadura franquista, una continuïtat que per mantenir-se ha de:

– Garantir un finançament estable a mitjà i a llarg termini. En els darrers anys (2010-2016), Ràdio 4, com a integrant de la Corporació Radiotelevisió Espanyola (CRTVE), ha patit les conseqüències de la reducció dràstica de l’assignació pressupostària que li correspon com a servei públic per part de l’Estat. En concret, des de l’any 2010 l’aportació al conjunt de la CRTVE s’ha reduït un 40%. Ràdio 4 disposava l’any 2014 (últim exercici auditat) d’un pressupost de 3,8 milions d’euros per sostenir una programació d’elaboració pròpia que emet en directe una mitjana de 15 i 16 hores diàries.

– Consolidar la plantilla actual i potenciar la contractació en aquelles àrees més mancades de personal. Des de l’aprovació de l’expedient de regulació d’ocupació (ERO) de l’any 2006, la plantilla pròpia del Centre Territorial de RNE a Barcelona on s’integra Ràdio 4 s’ha reduït un 35%, i s’han perdut algunes categories laborals pròpies del mitjà (producció, realització, etc.), les funcions de les quals han hagut d’assumir altres treballadors i treballadores. Cal fixar uns criteris de contractació adequats i establir una política de substitució de baixes que sigui objectiva i no discrecional. Entenem que, com a mínim, s’haurien de cobrir les baixes temporals generades per situacions de maternitat, malaltia comuna, excedència o comissió de servei a altres centres de la corporació.

– Impulsar i reforçar una programació i uns continguts que ens permetin complir amb la nostra missió de servei públic. Les mesures exposades en els dos punts anteriors haurien d’anar encaminades a garantir que Ràdio 4 estigui en condicions d’oferir una cobertura informativa adequada i una programació generalista, on tinguin cabuda espais de temàtica variada que siguin útils i esdevinguin un mirall de la realitat i les inquietuds de la societat catalana. L’actual manca de personal ens ha impedit més d’una vegada ser allà on es produeix la notícia i molts programes es fan gràcies a la feina de col·laboradors externs. Som conscients de l’entorn cada cop més competitiu en què ens movem i l’impacte que està suposant la irrupció de noves formes de comunicació, com ara les xarxes socials, però Ràdio 4 hauria de ser capaç de fer una programació rigorosa amb continguts de qualitat i alhora adaptar-se al canvi d’hàbits de consum informatiu i d’entreteniment que s’està produint a la nostra societat.

– Reivindicar la història i el paper de Ràdio 4 com a dipòsit de la memòria individual i col·lectiva d’un temps i d’un país. És necessari procedir a la catalogació i la digitalització del fons documental sonor de Ràdio 4 i RNE Barcelona, per assegurar la conservació del material i que aquest estigui a disposició de tota la ciutadania per a la seva consulta: “el fons sonor és patrimoni de tota la ciutadania de Catalunya”. L’arxiu disposa de documents sonors guardats en suports originals almenys des de l’any 1967. En el cas concret de Ràdio 4, des de l’any 2004 es guarda en suport digital tota l’emissió, però no estan disponibles i corren el risc de perdre’s documents històrics de la Transició i dels primers anys de la democràcia. Convé recordar que entre els anys 1976 i 1983, Ràdio 4 era l’única emissora que emetia la seva programació íntegrament en català i el seu fons documental disposa de documents únics que formen part de la història del país. L’arxiu sonor de RNE a Madrid es va digitalitzar fa més d’una dècada (1998-2002) i l’any 2009 també es va començar a digitalitzar l’arxiu de TVE Catalunya.

– Formar part de les iniciatives que s’emprenen al país per construir un teixit econòmic, social i cultural innovador i de futur. És en aquest sentit que l’any 2008 la seu de RNE-Ràdio 4 a Barcelona es va instal•lar en un edifici propi de nova construcció al districte 22@, fent costat així a l’aposta de l’Ajuntament de Barcelona de convertir l’antic sòl industrial del Poblenou en una àrea de concentració estratègica d’activitats intensives en l’àmbit del coneixement, com ara universitats, centres de recerca i mitjans de comunicació. Des d’aleshores s’hi han anat ubicant desenes de noves empreses, però ara la CRTVE ha decidit posar l’edifici en venda per una quantitat inicial de 4,6 milions d’euros. La consumació d’aquesta venda significaria el trasllat de la plantilla a unes altres instal•lacions (amb tota probabilitat la seu de TVE a Sant Cugat del Vallès) i la fi de la presència de la CRTVE a la ciutat de Barcelona. Tot plegat dificultaria enormement la producció de continguts tant informatius com de programes per abastir la programació diària de l’emissora, i comportaria un augment important dels costos en transport per la necessitat d’haver de desplaçar constantment treballadors, convidats, col•laboradors, etc., entre Sant Cugat i Barcelona. A més, TVE hi té permanentment un equip ENG per cobrir les notícies que es produeixen a Barcelona, ja que per culpa dels desplaçaments des de Sant Cugat no es pot arribar a temps, i també hi té un punt permanent d’enviament d’imatges on porten les notícies els diferents equips que estan gravant per Barcelona.

– Constituir un exemple de funcionament i bones pràctiques en el sector públic. Necessitem una estructura directiva i organitzativa fonamentada en el mèrit i la competència, que aposti per l’excel·lència i que actuï basant-se exclusivament en criteris professionals. Rebutgem qualsevol intent de manipulació informativa, de censura i de veto. A la ràdio pública s’hi han de sentir totes les veus per tal d’enriquir el debat democràtic. Amb l’objectiu de constituir un autèntic servei públic la programació de Ràdio 4 ha de donar cabuda a totes les opcions i especialment a aquelles persones o col·lectius a qui per una raó o una altra els és més difícil accedir als mitjans de comunicació i al conjunt de la ciutadania.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 12 de desembre de 2016