La Federació d’Educació de CCOO recorda que PISA no valora els sistemes ni les polítiques educatives

Davant els resultats de l’informe PISA

CCOO reconeix l’esforç del programa PISA per proporcionar dades transparents i d’abast mundial sobre algunes competències i aprenentatges d’alumnat de 15 anys, però aquests són limitats ja que PISA no valora els sistemes ni les polítiques educatives i s’extralimita el valor de les seves dades. Les polítiques educatives són instruments de llarg recorregut. Els resultats d’aquestes proves no estan vinculats amb la LOMCE ja que l’alumnat examinat el curs passat cursava els programes LOE.

CCOO considera que l’informe PISA és qüestionable, perquè no analitza els sistemes educatius i la cohesió social de la seva població i només avalua alguns aspectes vinculats al capital cultural de l’entorn de l’alumne. Ni tan sols analitza aprenentatges bàsicament escolars, sinó proves de fàcil entrenament, per exemple a partir de la web del propi Ministeri d’Educació.

L’informe que es va fer públic ahir posa de manifest una continuïtat en els resultats obtinguts en els darrers anys, malgrat els canvis en les polítiques educatives. A Catalunya s’observen petites millores en ciències, lectura i matemàtiques, tot i que seran els acadèmics els qui hauran de determinar si aquestes petites millores són significatives a nivell estadístic.

Una altra constant de PISA és que els resultats més satisfactoris corresponen a nois (masculí no genèric) amb un nivell econòmic, social i cultural alt. Això ratifica la vinculació de les competències examinades per PISA a entorns culturals determinats, considerats pels avaluadors com a bons o desitjables. Els qui viuen en aquests contextos tenen avantatge en l’avaluació.

Els resultats de PISA s’han obtingut en un context de brutal reducció de despesa pública en educació i d’augment de despesa privada que s’està tornant insostenible per a les famílies. També es torna insostenible l’esforç del personal educatiu, que ha vist una reducció de plantilla severa i un empitjorament de les seves condicions de treball. L’alumnat avaluat el curs passat ha patit aquestes condicions des de 2011 a 2015. En cas de no revertir dràsticament aquestes polítiques pressupostàries, serà d’aquí a dos edicions que s’analitzaran els resultats de l’alumnat que ha estat escolaritzat íntegrament en aquestes condicions. Massa tard per a aquesta generació, i potser també massa tard per a què els responsables polítics assumeixin responsabilitats.

CCOO no pot compartir la valoració triomfalista realitzada pel Departament d’Ensenyament, de la mateixa manera que no va compartir les visions derrotistes en anteriors edicions.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 7 de desembre de 2016