CCOO de Catalunya reivindica un debat profund sobre el model de tarifes de transport públic davant l’arribada de la T-Mobilitat

Nou retard en la implementació del nou sistema de pagament

La nova targeta per a l’accés a les xarxes de transport públic hauria d’estar operativa a la primera corona de l’àrea de Barcelona aquest mateix any, arribant a la resta de Catalunya més endavant. Així s’indica encara a la pàgina web del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat.

En canvi, diferents mitjans de comunicació informen sobre un important endarreriment de l’aplicació del nou sistema d’abonament del transport públic, conegut com T-Mobilitat. Es situa el nou termini per a finals de 2018, dos anys més tard del previst.

Representants de CCOO de Catalunya hem tingut l’oportunitat de participar en diversos actes de presentació de la T-Mobilitat, tot i que esperàvem que des de les diferents administracions implicades s’impulsés un veritable debat sobre el nou sistema als espais de participació institucional, amb les associacions, empreses, sindicats, ONGs, etc., implicats en la problemàtica de la mobilitat. Així, vàrem arribar a organitzar una jornada específica sobre aquest tema en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura de 2015, amb participació de nombrosos delegats sindicals de les principals operadores de transport públic, representants d’administracions públiques, treballadors…

A partir del nostre treball i d’aquests tipus de debats, des de CCOO hem valorat que la T-Mobilitat pot permetre millorar la situació actual, massa estàtica i amb discriminació de les zones més allunyades de les grans ciutats (que, a més, tenen pitjor servei). En funció de com s’apliqui, podria ser una bona eina davant la superació dels nivells de contaminació atmosfèrica, força greu a Barcelona i a molts municipis del seu entorn. També cal recordar l’important generació d’emissions de gasos d’efecte hivernacle que té l’actual model de transport, i la capacitat que tenen els serveis de transport col•lectiu de reduir aquests tipus d’impactes si s’apliquen polítiques avançades.

Tant en la seva versió com a targeta unipersonal o com aplicació per a dispositius mòbils, es podrien incentivar els usos més habituals del transport, com són els desplaçaments cap als centres de treball o estudi, i que representen la majoria de la demanda de mobilitat a Catalunya. També permetria reduir les gestions a l’hora d’obtenir una bonificació social. Les persones en situació d’atur de l’àrea de Barcelona, per exemple, tenen tota una carrera d’obstacles per rebre la T-Trimestre, motiu principal de que no hagi tingut massa acceptació.

Per a CCOO de Catalunya, es pot entendre que es produeixin retards en el desplegament d’una eina tan nova i complexa, que obliga a canvis radicals en la gestió de la xarxa de transport públic. També som conscient que els canvis als governs de determinats municipis han significat una revisió dels contractes amb les empreses adjudicatàries de la implantació de la T-Mobilitat, que podem compartir. Però alhora cal considerar com una mala notícia el nou termini que situa l’any vinent (de moment) per a una prova pilot i el següent per a la implantació parcial del nou sistema.

Els marcs de participació i control sobre la gestió de la futura T-Mobilitat, que funcionarà a tot el territori de Catalunya, no estan resolts ara com ara. No acceptem que es desplegui el nou sistema sense que veïns, sindicats, operadors, usuaris, etc., comptem amb espais per rebre informació de qualitat, valorar els indicadors, implicar-nos en el problema o fer aportacions. Es tracta d’una qüestió força important, sobretot si considerem que es generaran moltes dades personals sobre els hàbits de mobilitat diària de milions de persones.

La transició del sistema de billetatge actual cap a la T-Mobilitat per part d’un consorci empresarial de caràcter privat pot afectar les condicions laborals de nombroses empreses i treballadors. Per a CCOO, els seus drets i les seves condicions laborals han de ser preservats en tot moment, i així ho defensarem allà on calgui.

CCOO demana, una vegada més, avançar en el necessari consens a l’hora de desplegar una eina certament avançada, que ha de millorar l’eficiència i la competitivitat econòmica, però també ha de ser útil per a la cohesió social de Catalunya, millorant la qualitat de vida del seus ciutadans i ciutadanes amb més respecte per l’entorn natural.

La T-Mobilitat ha de partir de la reflexió serena i profunda sobre el model tarifari, la zonificació del transport, les bonificacions socials, les politiques fiscals i el finançament de les Autoritats Territorials del Transport. És el moment oportú per obrir un gran debat sobre la mobilitat pública, entesa com a vector d’integració territorial i com a dret de ciutadania.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 de novembre de 2016