CCOO condemna l’assassinat del sindicalista guatemalenc Eliseo Villatoro Cardona

Membre del SEMOT, integrat al MSICG

CCOO de Catalunya i la Fundació Pau i Solidaritat denuncien l’assassinat d’Eliseo Villatoro Cardona, membre del comitè executiu del Sindicato de Empleados Municipales Organizados de Tiquisate (SEMOT), del Departament d’Escuintla, sindicat membre del Movimiento Sindical, Indígena y Campesino Guatemalteco (MSICG).

Eliseo fou assassinat a l’altura del Callejón Barriles, zona 2, del municipi de Tiquisate (Departament d’Escuintla), per dues persones que li van disparar des d’una motocicleta just quan es dirigia al seu domicili.

El sindicat SEMOT, arran de la seva constitució, havia rebut amenaces i pressions de la municipalitat de Tiquisate, la qual, vulnerant el dret de la llibertat sindical i de lliure sindicació (recollit en el Conveni 87 de l’OIT i també en l’ordenament jurídic guatemalenc) va deixar de pagar els salaris a les treballadores i treballadors i posteriorment va acomiadar als afiliats i afiliades a SEMOT, així com també als treballadors i treballadores no afiliats per dissuadir-los de pertànyer a una organització sindical.

L’assassinat d’Eliseo plasma la violència antisindical que hi ha a Guatemala. Cada mes assassinen un líder o una líder sindical per promoure la defensa dels drets laborals, per exigir el compliment i garantia de la llibertat sindical, de la lliure sindicació, del dret a organitzar-se els treballadors i treballadores per iniciar una negociació col·lectiva, per denunciar l’explotació i abús continuat, per ser víctimes d’abusos físics i sexuals, per no voler doblegar-se davant un estat corrupte i un sistema que prima els interessos econòmics en detriment dels drets humans, per exigir un treball digne per a totes i tots.

CCOO Catalunya i la Fundació Pau i Solidaritat condemnen l’assassinat d’Eliseo Villatoro Cardona fruit de la violència antisindical que opera a Guatemala i demanen al president de la República de Guatemala i al Ministeri Públic que es dugui a terme, amb la major celeritat possible, la investigació de la seva mort per identificar i sotmetre a la justícia els seus causants.

Així mateix, CCOO de Catalunya i la Fundació Pau i Solidaritat se solidaritzen amb la família d’Eliseo per la seva mort. Ni l’estigmatització, ni la coacció, ni les amenaces ni l’assetjament per la defensa dels drets de la classe de treballadora poden ser permeses ni acceptades.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 10 de novembre de 2016