La Federació d’Educació de CCOO denuncia que Catalunya té una de les inversions més baixes en educació de la Unió Europea

L’educació ha de ser una prioritat per al Govern de Catalunya

L’educació és un dels instruments més potents de què disposem per evitar que les diferències es converteixin en desigualtats. Per això, la quantitat de diners que s’assignen per a l’educació en uns pressupostos -i com es fa servir- és un dels indicadors més clars del grau de preocupació real que té un govern per combatre la desigualtat entre la ciutadania, del grau de compromís real amb la justícia social i amb l’equitat.

Per aquest motiu, la Federació d’Educació de CCOO ha dedicat sempre molts esforços a posar llum a les dades, a denunciar la perversitat de les polítiques d’inversió en l’educació, a demostrar, en definitiva, que fa massa anys que l’educació de qualitat per a tots i totes no és una prioritat dels darrers Governs de Catalunya.

I és que la realitat dels pressupostos educatius fa vergonya. Catalunya té una de les inversions en educació més baixes de tot Europa i de tot el món desenvolupat, un 2,8% del PIB davant el 5,2% de mitjana de la Unió Europea (UE), per sota de la mitjana espanyola. Destinen a beques només l’1% de la despesa total, davant del 3% de la UE. Des del curs 2010-2011 el pressupost de la Generalitat ha augmentat un 5,3%, mentre que el del Departament d’Ensenyament s’ha reduït un 16,8%. El que s’amaga darrere d’aquests percentatges és una desinversió que impacta de forma directa i molt greument en l’equitat educativa i la inclusió escolar:
– Només un 27% d’alumnat en risc d’exclusió social té dret a beca menjador.
– La convocatòria d’ajuts destinats a l’escolarització d’infants de 0 a 3 anys en situacions desafavorides resta suspesa des de l’any 2011.
– S’han suprimit totalment els ajuts per a l’adquisició de llibres i material didàctic i la subvenció als centres que treballaven amb programes de reutilització no s’atorga des del 2011.
– Des del 2010 el Govern ha reduït les transferències a les universitats en més d’un 20% i els alumnes, que abans cobrien el 16% dels cost de les seves matrícules, ara han de cobrir el 25%, 10 punts per sobre de la mitjana de l’OCDE.
– S’han acomiadat milers de docents imprescindibles. Si s’hagués mantingut la proporció entre docents i alumnat que hi havia al curs 2010-2011 la plantilla actual tindria 7.226 docents més.
– S’ha reduït el pressupost en formació permanent del professorat més del 97%.
– La partida pressupostària dedicada a l’educació compensatòria s’ha reduït, des de l’any 2010, més d’un 25%, segons la darrera estadística publicada per l’INE.

Tot i la crua realitat d’aquestes dades, el Govern de Catalunya ha trobat diners públics per finançar les escoles que segreguen per sexe mentre desobeeix, per sistema, les resolucions parlamentàries que proposen augmentar la despesa en educació i millorar el seu finançament. La manca d’un veritable mapa escolar com a instrument de planificació de l’oferta educativa i una oposició dèbil i aparent a l’avançament de la LOMCE a Catalunya acaben de conformar un panorama de precarietat, segregació i desigualtat extraordinàriament preocupant que qüestiona l’abast del dret a l’educació i de la seva gratuïtat.

CCOO i les confluències socials convoquen el 19-N una mobilització massiva a Barcelona amb el lema #EsPotFerAra per uns pressupostos que converteixin l’educació en una prioritat.

La Federació d’Educació de CCOO vol uns pressupostos socials que considerin l’educació una prioritat, que reverteixin les retallades, que reposin els drets als professionals del nostre sistema educatiu i que treballin per l’equitat educativa i la justícia social. Vol que els pressupostos del 2017 siguin l’inici d’un compromís real per al 6% d’inversió del PIB en educació.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 10 de novembre de 2016