El Secretariat Interuniversitari de Catalunya (SIC) de la Federació d’Educació de CCOO s’oposa a la pròrroga del Pla Serra Húnter

Campanya amb recollida de signatures

El Secretariat Interuniversitari de Catalunya (SIC) de la Federació d’Educació de CCOO desenvolupa des del 29 de setembre d’enguany una campanya per aturar la voluntat del Govern de la Generalitat de prorrogar fins a l’any 2030 l’actual Pla Serra Húnter.

Aquesta campanya s’ha centrat en la recollida de signatures entre el personal docent i investigador (PDI) de les universitats públiques catalanes a partir d’un manifest en què s’indiquen els principals motius per oposar-se a aquesta pròrroga:
– Aquest pla suposa una greu afectació al dret constitucional a l’autonomia universitària, en concret, a la vessant referida a la selecció, formació i promoció del personal docent i investigador com a expressió del seu autogovern.
– En els darrers anys aquest pla s’ha imposat a les universitats públiques en el marc d’un context de crisis econòmica mitjançant l’escanyament pressupostari executat per la Generalitat de Catalunya.
– La gestió d’aquest pla suposa una gran despesa de fons públics, del tot innecessària. A més, la ineficiència del programa fa que es provoquin endarreriments, en alguns casos de més de dos anys, des de la convocatòria de les places fins a la realització del concurs.
– Aquest pla presenta unes mancances jurídiques evidents i, en molts aspectes, no respecta el marc normatiu del conveni col·lectiu de les universitats públiques catalanes.
– El programa on només es valora el currículum de recerca dels candidats no garanteix la idoneïtat docent del professorat seleccionat.

La Generalitat pretén, sota l’aparença del Pla Serra Húnter, obviar les necessitats reals de docència i de recerca de les universitats públiques, així com la creixent precarietat de les condicions de treball del personal docent i investigador en totes les vessants de la seva funció (docència, recerca i gestió).

CCOO creu que cal utilitzar altres vies molt més profitoses per impulsar la internacionalització. Vies que siguin més coherents amb el disseny del model de professorat català. A hores d’ara, la utilització del programa Serra Húnter no ajuda a enfortir aquest model. És més una disfunció que un instrument útil al servei de la qualitat del sistema universitari públic.

Juntament amb la recollida de signatures (més d’un miler en aquests moments) s’han tingut contactes amb tots els grups del Parlament de Catalunya per demanar la no-acceptació de la pròrroga i estudiar possibles alternatives. Com a primers fruits d’aquesta campanya el Parlament ha decidit ajornar sense data la votació d’aquest tema, prevista originalment per al dia 19 d’octubre, i el ple del dia següent va aprovar una moció el 20 d’octubre en què es recull literalment aquest punt referit al Serra Húnter:

“8. Prorrogar el Pla Serra Húnter per un temps menor a l’inicialment previst, i com a màxim fins al 2020, sense que això afecti els processos que actualment estan en marxa, i així: a) Presentar, en el termini de dos mesos a la Comissió d’Empresa i Coneixement, un informe sobre l’avaluació del Pla Serra Húnter. Aquesta avaluació hauria de ser comprensiva i incloure també l’avaluació independent de les mateixes universitats, com a institucions receptores del programa, així com la valoració del Consell Assessor del Programa; b) Obrir un procés d’avaluació i de revisió del pla que, sense afectar el seu finançament, el faci més eficient i ràpid, asseguri que es garanteix l’autonomia i la internacionalització de les nostres universitats, i esdevingui una millor eina per incorporar-lo com a personal docent i investigador (PDI).”

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 24 d’octubre de 2016