Hem de cuidar la cuidadora

La precarietat de les dones treballadores del sector de la dependència i la geriatria

Potser el terme precarietat no és del tot correcte, perquè la feina del sector de la dependència en si no és precària, sinó que precaritzem les dones que hi treballen. Les treballadores de la dependència i la geriatria són totalment necessàries a la nostra societat si mínimament volem mantenir l’estat del benestar de què tant es parla avui en dia.

A Catalunya, l’esperança de vida, sortosament, cada vegada és més gran. Això fa que molta gent gran o amb dependència passi grans estades a centres de dia, geriàtrics, sociosanitaris… Tot plegat no s’ha tingut en compte a l’hora de tenir cura de les persones cuidadores, que, malgrat ser un col·lectiu gran, perquè les xifres són de 37.000 treballadores, desafortunadament treballen en condicions laborals lamentables. Una de les causes és que més del 95% són dones; es considera, per tant, que és el nostre rol i que no cal professionalitzar-lo, tal com hauria de ser. Dones, d’altra banda, que fan jornades astronòmiques i amb difícil conciliació de la vida personal i la familiar, amb salaris molt baixos i condicions mínimes, tenint en compte, per desgràcia, i més ara en temps de crisi, que és l’única remuneració que de vegades entra a la unitat familiar.

En aquest cas, les dones patim una doble discriminació. Discriminació com a dones i com a treballadores. Des de CCOO fa temps que estem lluitant per un conveni d’àmbit autonòmic on puguem aconseguir millores en un sector majoritàriament d’àmbit privat. A la vegada, cal conscienciar les administracions públiques i el conjunt de la societat d’aquesta necessitat.

El nostre país necessita millorar la qualitat assistencial dels nostres usuaris i necessita amb urgència un canvi en les condicions laborals i socials. Hi ha una frase en aquest sector que està dotada de gran significació i que ens ajuda a resumir-ho molt bé. Seria “Hem de cuidar la cuidadora”.

Mari Àngels Rodríguez

L’article “Hem de cuidar la cuidadora” s’ha publicat originàriament al blog Dones de CCOO de Catalunya