Reivindicacions de CCOO en el Dia d’Acció Global per la Despenalització de l’Avortament

28 de setembre

Va ser el 1990, a l’Argentina, en la V Trobada Feminista Llatinoamericana i del Carib, on es va decidir declarar el 28 de setembre com el Dia d’Acció Global per la Despenalització de l’Avortament. Des de llavors organitzacions de tot el món, entre elles CCOO, s’han anat sumant a aquesta data reivindicativa. La seva raó de ser no és altra que la protecció de la salut i la vida de les dones, així com la reivindicació dels drets sexuals i reproductius.

Segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), s’estima que de tots els avortaments que es van produir anualment al món entre 2010 i 2014, el 40% (uns 22 milions) es van realitzar fora d’un entorn segur, a mans d’una persona que no té la capacitació necessària i, gairebé sempre, fora de la llei. Aquesta taxa d’avortaments perillosos va ser moltíssim més alta en països en desenvolupament que en països desenvolupats, i van provocar anualment la mort de 47.000 dones, 5 milions d’ingressos hospitalaris i el desemparament sense cap atenció d’altres 3 milions de dones. Amb la regulació d’un accés segur a l’avortament es podrien evitar les morts, greus seqüeles en la salut de les dones, infertilitat i molt patiment.

En el nostre Estat, tenim molt fresca la lluita social que va ser necessària per evitar la reforma de la Llei de l’Avortament que plantejava l’exministre de Justícia Alberto Ruiz Gallardón. Per fortuna, el moviment social va ser més fort, quedant enrere la reforma legal i la carrera política del seu ideòleg. Però la victòria no va ser total, perquè al setembre de 2015 vam veure com la Llei de Drets Sexuals i Reproductius i de l’Interrupció Voluntària de l’Embaràs (IVE) era reformada d’esquena a la realitat social i amb l’únic objectiu de sufocar la gran frustració que el fracàs de Gallardón havia provocat al sector més reaccionat de l’electorat del PP.

En l’actualitat, les adolescents de 16 i 17 anys no poden avortar sense el permís parental. No hi ha excepcions. No va importar que només 1 de cada 10 menors avortés el 2014 sense el permís, ni que van representar només el 0,44% de tots els avortaments. No es va tenir en compte que aquest grapat de dones joves van acreditar risc de desemparament familiar, conflicte greu, risc de patir violència intrafamiliar, amenaces, coaccions… etc. Senzillament no hi va haver anàlisi, només imposició d’una ideologia que les relega a l’oblit i les condemna a ser mares en condicions de greu marginació social, o pitjor, se les empeny a un avortament clandestí que posa les seves curtes vides en perill.

Avui, des de CCOO de Catalunya volem tornar a denunciar aquesta situació reivindicant un canvi legal que torni a tenir-les en compte, que torni a contemplar la realitat social que no totes les menors que necessiten avortar gaudeixen d’una família comprensiva i respectuosa que les empari. Així mateix, reivindiquem el desplegament total i igualitari de la Llei, una bona educació afectiva sexual a les nostres escoles i que els anticonceptius siguin gratuïts i estiguin a l’abast de tothom.

També volem solidaritzar-nos amb les 6 feministes encausades de Palma, per a les quals el Bisbat de Mallorca demana quatre anys de presó. Els fets s’emmarquen dins el gran moviment reivindicatiu que va provocar la reforma Gallardón, i va passar el 9 de febrer de 2014, quan una trentena de persones van entrar a un temple corejant consignes per un avortament lliure i gratuït, i a favor del dret al propi cos de les dones. Es pretenia protestar per la influència que l’Església Catòlica va tenir en els plantejaments de la reforma Gallardón. Aquests dies seran jutjades, però també acompanyades i amb el suport de tot el moviment feminista, i per nombroses organitzacions, com CCOO.

Fem una crida a tota la nostra afiliació, treballadors i treballadores, i a la ciutadania en general perquè participin en les nombroses manifestacions que tindran lloc avui, 28 de setembre, per exigir la despenalització de l’avortament a tot el món, la despenalització completa al nostre Estat i en suport de totes les persones que es troben encausades per defensar els drets sexuals i reproductius, com les encausades de Palma.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 28 de setembre de 2016