CCOO de Catalunya participa a la cimera que reivindica a l’Estat l’impuls del Corredor Mediterrani

Cal incrementar la mobilitat de persones i mercaderies amb tren

CCOO de Catalunya està present a la cimera que s’està celebrant durant la jornada d’avui a la ciutat de València per tractar sobre el projecte de Corredor Mediterrani.

Des del moviment sindical hem participat des de fa anys en diverses trobades per tal d’analitzar les oportunitats de desenvolupar un corredor ferroviari per la zona coneguda com a arc mediterrani. El potencial industrial i turístic dels territoris de Llevant, que aporten un gran percentatge del PIB de tot l’Estat espanyol (al voltant del 40%) i bona part de les exportacions (més del 60%), requereix un canvi del model de transport de les persones i les mercaderies que requereix, necessàriament, el desenvolupament d’infraestructures i de serveis relacionats amb el tren. A mode d’exemple, cal recordar que tan sols un 5% de les mercaderies utilitzen aquest servei, amb cert creixement constant, però molt lluny d’altres països. Depenem massa de l’ús de camions, que saturen i malmeten la nostra xarxa viària al mateix temps que generen importants impactes ambientals.

La interconnexió del Nord de l’Àfrica amb el centre d’Europa és també un altre potencial d’aquest eix de comunicacions que s’ha de considerar. Això ha comportat que des de la Unió Europea (UE) s’hagi considerat aquesta infraestructura com a prioritària (xarxa transeuropea), cosa que comporta un elevat nivell de finançament comunitari. Ni tan sols aquest argument ha permès que els responsables del Ministeri de Foment desencallin les obres i les tramitacions necessàries per desenvolupar, una vegada per sempre, el Corredor Mediterrani. En canvi, es continuen construint kilòmetres d’AVE sense considerar el seu servei a la població (a l’arc mediterrani som el 40% de la població estatal) ni a l’activitat industrial, turística o agrícola.

CCOO de Catalunya es va manifestar públicament en relació amb aquesta qüestió l’any 2011, amb l’aprovació d’una resolució per part de la nostra direcció (https://www.ccoo.cat/ceres/noticia/143993/resolucio-de-la-comissio-executiva-de-ccoo-de-catalunya-en-relacio-amb-leix-ferroviari-mediterrani-aprovada-el-passat-5-doctubre), on situàvem el nostre punt de vista i les nostres reivindicacions sindicals.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 19 de setembre 2016