CCOO denuncia que moltes empreses només ofereixen feina a persones que s’inscriguin en el règim especial del treballador autònom (RETA)

Cal un control per part d’Inspecció de Treball

CCOO denuncia que, en aquests temps de crisi, moltes empreses només ofereixen feina amb la condició que la persona empleada s’inscrigui en el règim especial del treballador autònom (RETA). O pitjor encara, es desfan de les persones assalariades per tornar a readmetre-les quan s’hagin convertit en treballadors i treballadores per compte propi. El problema és que, com succeeix amb moltes actuacions fraudulentes, no queden registrades a les estadístiques oficials.

Els governs de torn, ja sigui el central o els autonòmics, han fomentat l’autoocupació, amb importants canvis legislatius i bonificacions a la Seguretat Social. CCOO denuncia que les normes legislatives impulsades pel Govern de Rajoy no han servit per posar fi a la figura del fals autònom ni per millorar les condicions dels treballadors autònoms dependents (Trade). El desenvolupament reglamentari ha posat molt més difícil per al treballador o treballadora acreditar-se com a TRADE: si l’empresa no vol reconèixer la dependència econòmica, al treballador o treballadora solament li queda la denúncia al jutjat social o bé acceptar la situació.

Segons la darrera Enquesta de població activa (EPA), 250.000 treballadors i treballadores autònoms es declaren econòmicament dependents. No obstant això, només hi ha 13.000 Trade inscrits a les oficines públiques d’ocupació.

En aquest context, CCOO reclama el següent:
-És necessari que Inspecció de Treball realitzi inspeccions d’ofici, per verificar si realment els treballadors i treballadores són autònoms o haurien de ser contractats per compte d’altri.
-S’ha de fer un seguiment per part dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, després d’un expedient de regulació, per verificar que a les persones acomiadades no se’ls contracti per realitzar les mateixes funcions amb contracte mercantil.
-Cal un control per part d’Inspecció de Treball de la contractació, perquè obeeixi a la causalitat.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 27 de juliol de 2016