CCOO d’Indústria presenta a la Comissió d’Automoció del Parlament les seves propostes per reactivar el sector

Aquesta tarda, CCOO d’Indústria i UGT han fet una compareixença davant la Comissió d’Estudi de les Polítiques Industrials en el Sector de l’Automoció del Parlament de Catalunya, en la qual han exposat la situació del sector i han plantejat les seves propostes per reforçar la indústria automobilística a Catalunya.

Per part de CCOO d’Indústria hi ha assistit Javier Pacheco, el secretari general de la federació, que ha presentat les propostes del sindicat per al sector, estructurades en quatre eixos principals. En primer lloc, ha plantejat la necessitat de definir polítiques industrials de caràcter transversal (logístiques, energètiques, infraestructures, inversió i R+D) necessàries per poder reforçar el teixit industrial i avançar cap a un necessari canvi de model productiu.

En l’àmbit sectorial de l’automoció, CCOO proposa definir una política d’integració de components i proveïdores amb criteri de km 0, que permeti redimensionar la capacitat productiva i diversitat de productes del parc de proveïdores de les dues constructores i garantir una ocupació estable i de qualitat en el sector. També planteja que les empreses del parc de proveïdores tinguin com a conveni de referència els convenis sectorials corresponents.

D’aquesta manera, es pot donar resposta a la pèrdua d’ocupació i a la precarització de les condicions laborals generades, d’una banda, perquè els últims models produïts per les dues constructores tenien menys integració de components, cosa que ha repercutit en menys ocupació i menys empreses; de l’altra, per la subcontractació i externalització d’activitats per part de les constructores. A més, els nous models previstos tenen menys hores de treball.

Un tercer eix seria el dels motors dièsel, que representen el 45,6% de la producció i el 64% de les vendes al conjunt de l’Estat. Tot i que la tendència dels propers anys preveu un descens, a curt i mitjà termini encara tenen un pes important en el sector. Per aquesta raó, CCOO aposta per una renovació de productes mitjançant una transició justa, respectuosa amb el medi ambient i amb l’ocupació.

Així mateix, CCOO planteja reforçar la capacitat productiva instal·lada per afrontar els nous reptes de futur del sector: gestió de la mobilitat, robotització, connectivitat dels vehicles, indústria 4.0… Per dur a terme tota aquesta transformació del sector, cal posar en valor el paper de la negociació col·lectiva com a eina per garantir una indústria de qualitat, que passa per tenir una ocupació estable i de qualitat, i per tenir uns treballadores i treballadores formats.

Com a propostes concretes, CCOO ha demanat als grups parlamentaris que integren la comissió que promoguin un Pacte Nacional per la Indústria a Catalunya; que es faci un veritable esforç pressupostari per impulsar de manera continuada les polítiques industrials que han d’acompanyar el canvi de model productiu; obrir un marc de participació institucional en el Consell de l’Empresa Catalana (Mesa sectorial de l’auto); obrir la participació dels agents socials en el Clúster de l’automòbil; impuls d’una escola de formació de l’automòbil amb la participació de Govern i sindicats, i adaptar l’Institut Català de Finances perquè esdevingui un veritable vector en el finançament empresarial.