CCOO de Catalunya es congratula per l’arribada del metro a l’Aeroport de Barcelona – el Prat

Tot i el seu retard, ha de millorar l’accés a importants centres de treball

Demà es posarà en marxa el nou tram de la línia 9 del metro, L9, entre la zona universitària de Barcelona i el principal aeroport de Catalunya, passant per l’Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat. Així, la L9 sud no només permetrà arribar a l’aeroport, sinó que també millorarà la mobilitat de bona part de l’Àrea metropolitana de Barcelona.

També, des de CCOO volem destacar que la línea donarà servei a importants centres d’activitat, al quals accedeixen milers de persones treballadores cada dia. El recinte de la Fira de Barcelona, una part del polígon industrial de la zona franca (parc logístic i Mercabarna), polígons industrials del Prat i el mateix aeroport disposen d’una nova infraestructura que pot reduir la dependència del vehicle privat, massa predominant encara.

La posada en funcionament de la nova línea tindrà un recàrrec addicional al cost del viatge, que l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) ha fixat en 2,35 €, de manera que el bitllet senzill des de Barcelona a l’aeroport tindrà un cost de 4,50 €. Les persones usuàries que facin servir els abonaments temporals (T-Mes, T-Trimestre o T-50/30) o els títols bonificats per criteris socials (com la T-Jove o la Targeta Rosa) no tindran recàrrec aplicable a l’aeroport. El nou recàrrec es pagarà a les estacions Aeroport T1 i Aeroport T2, que comptaran amb un sistema de validació a la sortida.

Davant l’impacte que aquest recàrrec tindria sobre els treballadors i treballadores de l’aeroport, CCOO de Catalunya i altres organitzacions vam expressar repetidament en els àmbits adients (com la taula de mobilitat de l’aeroport, l’ATM, etc.) la nostra preocupació per la repercussió que el nou suplement tindria sobre les persones que treballen a l’àmbit aeroportuari. Significaria un evident perjudici per a molts companys i companyes, però no ajudaria a impulsar un model de mobilitat més sostenible i segur.

Finalment, l’ATM ha establert que les persones que tinguin el seu lloc de treball a les instal·lacions de l’aeroport no hauran d’abonar cap recàrrec a l’hora d’utilitzar la T-10, generant una nova targeta (“T-10 treballador de l’aeroport”), personal i vinculada al DNI. Pel moment, aquest nou títol es distribuirà exclusivament a les màquines de venda de TMB a les estacions de metro de cada terminal. En tot cas, les persones que puguin acreditar que treballen a la zona no seran sancionades durant els primers dies de funcionament de la L9 sud.

Per a CCOO, és lògic mostrar satisfacció per aquesta important ampliació de la xarxa de ferrocarril metropolità, de prop de 20 kilòmetres. Però és un fet especialment remarcable que es faci arribar per fi el metro, un servei públic de transport de gran capacitat i amb bona freqüència (s’anuncia al voltant de 7 minuts), a la zona franca (principal polígon industrial de Catalunya), a l’Aeroport de Barcelona – El Prat (gran generador de mobilitat, tant laboral com de viatgers) i a altres centres d’activitat. Tot i això, cal recordar que aquesta obra arriba incomplint terminis (s’havia anunciat per l’any 2013) i amb un sobrecost gens menyspreable.

El relació al recàrrec que ha aprovat l’ATM, els sindicats hem lluitat perquè aquest no afecti les persones treballadores, i així ho hem assolit. Tampoc es repercutirà als títols més recurrents i als socials. No es tracta del millor model de tarifació, però cal recordar que es tracta d’una situació temporal fins que entri en funcionament la T-Mobilitat (la primera fase, a finals d’any).

Aquest tipus de suplements s’apliquen a altres aeroports, i tenen per objectiu apropar el cost real del servei de transport al preu dels bitllets en el cas dels turistes. Així, té lògica que l’ATM intenti obtenir noves fórmules per reduir el seu dèficit, el que està en línia amb la Llei de finançament del transport públic que l’any passat va aprovar el Parlament de Catalunya.

D’altra banda, el nou conseller del Departament de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha apuntat en diverses ocasions (la darrera aquesta mateix matí, al Consell de la Mobilitat) la intenció de continuar les obres de la L10, la prolongació de la xarxa de metro fins a la banda mar de la zona franca, per donar servei a les zones urbanes del barri de la Marina del Port.

Aquest tram té 6 nous kilòmetres i ja és operatiu pel pas del metro (s’hi circularà per arribar a les cotxeres). Resta pendent de l’habilitació de les seves 10 estacions (o d’una part d’aquestes). El cost addicional d’aquest servei s’ha fixat entre 50-60 milions d’euros per any, i és justament assumir el seu finançament el que cal per fer-ho possible. La posada en servei d’aquest nou ramal del metro, igual que en el cas de la L9 sud, suposaria un gran avenç per a milers de treballadors i treballadores de la zona franca. Però també donaria resposta a una justa reivindicació veïnal d’uns barris on viuen centenars de milers de persones.

S’han avançat diverses dates per a la posada en marxa de la L10. En certs àmbits es treballava amb la idea de que fos l’any 2018 (força realista), però el conseller la situa un any abans. Sigui quin sigui l’objectiu temporal, des de CCOO de Catalunya reivindiquem que les diferents administracions implicades sumin esforços per tal de desenvolupar aquest servei amb pas ferm, i avançar cap a un model de desplaçament urbà més sostenible i segur.

En aquesta línia, també cal que s’escoltin les justes propostes que els treballadors del metro estan realitzant aquest dies. La qualitat del transport públic està directament relacionada amb la qualitat de les condicions laborals.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 11 de febrer de 2016