CCOO de Catalunya valora positivament la proposta de l’Ajuntament de Barcelona de facilitar l’asil en l’actual crisi migratòria i insta els poders públics a treballar en aquesta línia

La solidaritat ciutadana s’ha de contagiar a les institucions

L’actual crisi migratòria ha posat de manifest les mancances de govern del projecte europeu i la necessitat urgent de desenvolupar una política migratòria comuna. Si bé les competències en migració corresponen als estats, la Comissió Europea sí que és la responsable d’una política internacional i de cooperació que hauria d’haver incidit tant en els conflictes que forcen les persones a fugir com en les condicions d’aquells països que, com el Líban o Jordània, han fet tot el possible per acollir-les. El seu paper hauria d’haver estat també més punyent a l’hora de fer pressió, juntament amb el Parlament Europeu, perquè els estats del Consell Europeu es coordinessin millor i establissin els mitjans extraordinaris necessaris per fer front a les necessitats dels refugiats que arriben a les fronteres d’Europa.

En el cas de l’Estat espanyol, que és qui té les competències d’immigració, el paper que ha tingut en la negociació europea de les quotes d’acolliment posa de manifest una política migratòria que no es pot titllar sinó com a insuficient i degradant. La visió defensiva del govern del Partit Popular, que situa la immigració com alguna cosa contra la que s’ha de lluitar i no com un repte en termes d’humanitat i dignitat de les persones, ha convertit les seves polítiques en un catàleg de mesures repressives i policials. Alhora ha omès polítiques adreçades a promoure la convivència i la cohesió social, i ha evidenciat deixadesa i inoperància intencionades en la gestió administrativa. El bloqueig de les cites prèvies per a l’expedició de la targeta d’identitat i la congestió dels tràmits a l’Oficina d’Estrangers de Barcelona aquest estiu així ho demostren.

Repressió, control policial, instrumentalització, inoperància, insensibilitat… són elements que han caracteritzat la política migratòria del Govern espanyol durant els últims anys i que han traslladat la pressió de gestionar la realitat quotidiana de la immigració en uns moments de profunda crisi econòmica a les comunitats autònomes i a les ciutats i pobles, sense dotar-los dels recursos que necessiten per poder fer front a les necessitats immediates. Davant d’aquesta situació no es pot sinó saludar la mostra de solidaritat de la ciutadania catalana i barcelonina a l’hora d’oferir-se per acollir persones refugiades i demandants d’asil. CCOO de Catalunya vol destacar també la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona i el seu esforç per respondre a la demanda dels barcelonins amb propostes concretes.

En un moment en què la responsabilitat institucional per part de l’Estat no garanteix els mínims exigibles, resulta imprescindible valorar la solidaritat ciutadana des de la proximitat i el compromís veïnal. El paper de les ciutats, tal com s’està mostrant en la xarxa “Ciutats pel Bé Comú”, és el d’acompanyar aquesta iniciativa popular i de donar-li viabilitat. Així, davant d’aquesta situació és prioritari conèixer l’amplitud de la demanda i també de les capacitats d’acollida. La monitorització no invasiva dels fluxos migratoris a Barcelona i Catalunya hauria de permetre identificar les necessitats immediates i també les previsions per poder treballar a mig i llarg termini.

CCOO de Catalunya posa a disposició d’aquesta iniciativa les capacitats d’assessorament del seu Centre d’Informació de Treballadors Estrangers i també la seva experiència en sensibilització davant del valor de la diversitat per fer possible i sostenible en el temps aquest important senyal de solidaritat que ha llançat la ciutadania. Convoca també als seus militants, afiliats i simpatitzants a participar en la concentració amb espelmes convocada aquest divendres a les 18.30 hores davant del Poliesportiu de l’Estació del Nord a Barcelona.