CCOO demana que la llei d’igualtat efectiva entre dones i homes que es debatrà al Ple del Parlament s’ajusti a la realitat

Aquesta setmana el Ple del Parlament debat la proposició de llei d’Igualtat efectiva entre dones i homes després de dos intents en legislatures  anteriors, en un context clar de retrocés de polítiques de dones i al final d’aquesta legislatura s’ha tramès en procediment d’urgència, no sense crítiques tant de CCOO com de la majoria d’organitzacions de dones, feministes i socials.

Tot i així el text resultant és fruit de centenars d’al·legacions i aportacions de multitud d’organitzacions. Ara tenim una proposició de llei gràcies al treball en el si de la ponència dels grups parlamentaris i a l’enriquiment de les aportacions.

En el debat del Ple del Parlament caldrà fer un seguiment acurat davant possibles amenaces i també davant d’esmenes que la ponència no ha recollit.

Des de la  Secretaria de la Dona de CCOO vàrem proposar temes que han estat acceptats com: valoració de llocs de treball, igualtat de les retribucions i en la promoció, impacte de gènere en les polítiques actives d’ocupació, plans actius per promoure l’ocupació estable i de qualitat afavorint la contractació a jornada completa, o que el govern de la  Generalitat faci estudis d’impacte de gènere i edat amb especial atenció a l’atur femení de llarga durada. S’han incorporat accions per corregir la segregació horitzontal, la formació en gènere a les persones que s’ocupen de la inserció laboral. També han incorporat l’obligació de garantir el compliment del principi d’igualtat retributiva, establir mecanismes perquè les empreses diagnostiquin i eliminin la bretxa salarial. També han afegit les recomanacions del Consell de Relacions Laborals en matèria d’assetjament sexual i de sexe i d’usos del temps i de recomanacions per a la negociació col·lectiva. S’ha inclòs paritat en les meses de negociació col·lectiva i que els ERO tinguin impacte de gènere. S’ha recollit la nostra aportació sobre la Inspecció de Treball: formació, recursos humans i econòmics.

Ara bé, hi ha alguns aspectes que no s’han recollit de les aportacions nostres i d’altres grups i de persones expertes i que pensem que haurien de ser acceptats en el debat, com per exemple:

• Que la llei no va obligatòriament acompanyada d’una memòria econòmica.
  • Que l’Institut Català de les Dones ha de tenir més entitat política, com la tenia fa uns anys depenent de Presidència.
  • Que  s’ha de millorar l’àmbit dels permisos de parentalitat.
  • Que s’ha d’acceptar el conveni de la OIT sobre les treballadores domèstiques.
  • Que caldria tenir quotes als consells d’administració, un registre obligatori dels plans d’igualtat, regular les especialitats d’ensenyament en gènere, suport a la formació sindical i el finançament per a l’emprenedoria.
  • També cal una renda garantida de ciutadania com a instrument contra la feminització de la pobresa.
  • Millorar els redactats sobre la necessitat d’impacte de gènere en els pressupostos. Millorar el llenguatge perquè de vegades és sexista i tampoc recull “els treballs de les dones”.
  • Quant als plans d’igualtat no va gaire més enllà de la Llei 3/2007; pel que fa a l’obligació de tenir plans d’igualtat a les empreses vàrem proposar que l’obligatorietat  fos per a empreses més petites de 250 treballadors i treballadores.
  • No hi ha cap apartat que parli de la millora del medi ambient, ja que el deteriorament té impactes negatius i de gènere sobre l’economia i sobre la salut.
  • No es concreta la necessitat de recuperació per part del Departament de Salut de les dones que pateixen violència masclista.
  • La violència en el món del treball no es considera accident laboral.

Des de CCOO apel·lem als diversos grups parlamentaris perquè facin un esforç per assolir una llei d’igualtat que es correspongui amb la realitat i les necessitats del nostre col·lectiu en el present i en el futur.