CCOO denuncia la manca de protecció a la salut del col·lectiu de treballadores d’atenció domiciliària

El treball en solitari a domicilis pot comportar riscos greus per a la salut

En el marc del 28 d’abril, Dia Internacional de la Salut i Seguretat a la Feina, l’Agrupació d’Atenció Domiciliària de CCOO volem denunciar la manca de mesures de prevenció i protecció que patim dia a dia.

Treballem bàsicament als domicilis de persones de totes les franges d’edat que, per motius físics, psíquics i/o socials es troben en situació de manca d’autonomia, dificultat per desenvolupar les activitats de la vida quotidiana o amb problemàtiques familiars especials.

Som un sector invisible dins dels serveis socials. En treballar en solitari en els domicilis no disposem d’atenció immediata en casos d’agressions d’usuaris o de persones del seu entorn ni disposem d’una avaluació de riscos específica del nostre lloc de treball, ja que es tracta, com hem dit, de domicilis privats. Això ens situa en una clara situació d’indefensió davant els accidents de treball i de discriminació respecte de la resta de treballadors que desenvolupen la seva feina en les instal·lacions de les empreses.

Tot i ser un servei social bàsic que depèn majoritàriament dels ajuntaments, aquests eludeixen la seva responsabilitat en matèria de prevenció de riscos a causa de l’externalització del servei a favor d’empreses privades. CCOO denunciem la manca de coordinació entre les administracions i les empreses per protegir la salut d’aquest col·lectiu de professionals.

En els darrers concursos públics les empreses han rebaixat el preu del servei, amb conseqüències devastadores per a les condicions de treball. Els ritmes de treball han augmentat, cosa que ha provocat que siguin continus i forçats: el temps de desplaçament entre els domicilis és insuficient i està provocant accidents per caigudes al mateix carrer, així com estats d’angoixa agreujats per la manca de suport de les empreses, que no entenen les condicions precàries en què s’executen els serveis d’atenció domiciliària.

Denunciem també l’actuació de les mútues davant els accidents i el menyspreu amb què tracten els treballadors i les treballadores. Generalment no es realitzen proves per comprovar el grau de les lesions i envien a casa els pacients amb antiinflamatoris, o simplement, es qüestiona l’origen de les lesions. A moltes poblacions fora de Barcelona, les poques vegades que una mútua prescriu al pacient la realització de proves mèdiques el deriven a centres mèdics de Barcelona, sense compensar les despeses del transport. Tenir un accident de treball costa diners als treballadors accidentats.

El fet que a la nostra professió es realitzin tasques que reprodueixen els rols femenins tradicionals, com poden ser la neteja, l’ordre de la llar i la cura de persones, fa que sigui molt difícil que se’ns reconegui com a malalties professionals les patologies derivades del desenvolupament de la nostra feina.

Per tot això i molt més l’Agrupació d’Atenció Domiciliària de CCOO exigim a les empreses i les administracions una protecció a la nostra salut adequada a les tasques que realitzem. Exigim respecte a la nostra integritat física i psíquica. Vaga no és delicte, però perdre la salut a la feina, sí.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 27 d’abril de 2015