CCOO de Catalunya considera que la revisió de l’adjudicació d’Aigües Ter Llobregat (ATLL) ha de preveure, també, el retorn a ser empresa pública

Cal mantenir una gestió de qualitat i unes bones condicions de treball

El conseller de Territori i Sostenibilitat ha anunciat la convocatòria de la mesa de contractació de la Generalitat de Catalunya en relació amb la gestió de la xarxa d’abastament del sistema Ter-Llobregat. Una resolució de l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya i sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i del Tribunal Suprem plantejaven l’anul•lació de l’adjudicació d’aquestes instal·lacions a un grup encapçalat per Acciona, i han obligat a aquesta rectificació per part del Govern.

Per CCOO de Catalunya, té lògica que la Generalitat es plantegi impulsar un nou procés per tal de designar qui ha de fer-se càrrec d’Aigües Ter Llobregat (ATLL), l’empresa que opera la xarxa esmentada, donant servei a més de la meitat de la població catalana i a bona part del nostre teixit industrial i turístic.

Cal recordar que el preu de l’aigua “en alta” (la que han de comprar els municipis i que reverteixen en el cost de l’abastament als usuaris i usuàries) s’ha apujat significativament durant els darrers anys (un 85%). És a dir, la viabilitat d’ATLL ha millorat més per l’augment continuat de les tarifes “en baixa” (el rebut que finalment abonem ciutadans i ciutadanes i empreses) que per l’arribada d’un nou gestor privat.

Objectivament, la situació dels treballadors i de les treballadores d’ATLL ha tingut una certa millora amb l’arribada d’Acciona. D’una banda, perquè es va superar la manca de direcció estratègica que l’empresa arrossegava, un cop més per la inexistència d’una veritable voluntat política en desenvolupar-la de manera eficient més que per la impossibilitat del seu funcionament dins del sector públic. D’altra banda, el grup que va guanyar el concurs va ser, precisament, el que oferia millors condicions i més estabilitat des del punt de vista laboral.

Per CCOO de Catalunya, la gestió que ha fet el Govern de CiU del procés de privatització (el més important desenvolupat mai a casa nostra) es pot considerar un veritable i monumental pedaç administratiu que, a hores d’ara, està lluny de tenir una solució concreta. L’errada seria força més greu si, a més, calgués compensar amb recursos públics alguna de les empreses en litigi.

A més de considerar la convocatòria d’un nou concurs o l’adjudicació directa de la gestió de les instal·lacions d’ATLL a l’altre candidat que optava a fer-ho (el grup Agbar), la mesa de contractació de la Generalitat hauria de considerar també mantenir l’empresa amb la seva condició inicial, és a dir, de titularitat pública. De fet, ja s’han produït els ajustos necessaris per tal de garantir la seva viabilitat econòmica, el que es sumaria al bon servei que històricament ha caracteritzat ATLL.

Sigui quina sigui l’opció que resolgui la mesa de contractació, o dels responsables del Departament de Territori i Sostenibilitat, des de CCOO de Catalunya continuarem defensant que ATLL combini una gestió ambientalment sostenible dels recursos hídrics (no massa abundosos a les nostres conques), una bona qualitat del servei als usuaris i usuàries (amb uns preus socialment assumibles) i unes condicions laborals dignes (el que veritablement defineix la qualitat de vida de les persones en un país modern).

Oficina de premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 17 de desembre de 2014