Funció i cobrament de les dietes dels representants dels treballadors i les treballadores de les caixes, per CCOO, als consells d’administració

1. Com s’escollia la representació dels treballadors i les treballadores a les caixes?

En primer lloc, la presència de representació de les plantilles de les caixes als òrgans de govern de les caixes d’estalvis (consells d’administració, Comissió de Control i Assemblea General) estava determinada per la Llei de caixes. Actualment la nova Llei de fundacions bancàries no preveu la representació dels treballadors.

Els representants eren escollits per eleccions específiques on votava tota la plantilla i, per tant, aquests representants de CCOO estaven legitimats per les urnes.

En el cas de la Caixa, la representació de CCOO era la majoritària perquè així ho havia votat la plantilla, però també hi havia representació d’altres organitzacions sindicals. Les darreres eleccions a òrgans de govern a la Caixa es van celebrar el febrer del 2012 amb el resultat de 10 representants per CCOO, 7 pel SECPVE, 2 per UGT i 1 pel SIB-FEC.

2. Què hem fet amb les dietes percebudes?

Les dietes que es cobren que perceben o han percebut els representants de CCOO tributen fiscalment com a rendiments del treball, i tributen al tipus màxim, que està al voltant del 50%. Per tant, la meitat de l’import percebut va a parar directament a l’Agència Tributària amb la declaració de la renda.

L’import de la dieta, un cop descomptada la part corresponent d’impostos, s’ingressa directament als comptes de la secció sindical i serveix per a l’acció sindical a l’empresa (publicacions, material per a campanyes d’eleccions sindicals, reunions, material informàtic…).

3. Quin paper feia la representació de la plantilla als consells de les caixes?

La funció principal de la representació dels treballadors i treballadores ha estat la de tenir accés a la informació de la marxa de l’empresa i vigilar la gestió per garantir la seva viabilitat i el compliment de la funció de l’Obra Social, així com vetllar per garantir els interessos de la plantilla, gràcies a la capacitat d’interlocució al màxim nivell que possibilita la presència als òrgans de govern.

La independència dels nostres representants ha fet que haguem participat activament en la denúncia d’irregularitats en algunes caixes o que haguem votat en contra de decisions o d’informes de gestió tan a consells d’administració com a les assemblees generals o juntes d’accionistes.

Barcelona, 21 de novembre de 2014