CCOO alerta que la lenta creació d’ocupació és insuficient per reduir l’alta taxa d’atur

El 54% de la reducció del nombre de persones aturades correspon a la pèrdua de població activa i no a la creació d’ocupació

ATUR CATALUNYA/ESPANYA
Els resultats de l’Enquesta de població activa (EPA) per al tercer trimestre del 2014 indiquen que el nombre de persones aturades a Catalunya s’ha reduït en un 5,8% respecte el trimestre anterior, és a dir, hi ha 44.300 aturats i aturades menys, que deixen un total de 726.100 persones sense feina. A Espanya, la xifra d’aturats el tercer trimestre de 2014 ha estat de 5.427.700, amb una taxa d’atur del 23,7%. La taxa d’atur a Catalunya continua sent elevada i se situa en un 19,1%, un punt percentual menys que el trimestre anterior i 3,4 punts percentuals menys respecte del 2013. Cal dir que els homes han reduït l’atur en 26.400 efectius i un 6,5% menys, mentre que les dones ho han fet en 18.100 dones aturades i un 5% menys. Respecte a ara fa un any, l’atur s’ha reduït en 149.200 persones, el que representa una disminució del 17,1%. Això es tradueix en -98.500 homes i -50.900 dones.

OCUPACIÓ
Respecte de les dades de població ocupada, podem dir que per a aquest tercer trimestre del 2014 l’ocupació s’ha incrementat en 34.800 persones respecte del trimestre anterior. En aquest cas, l’ocupació ha suposat un increment de l’1,1%, mentre que a la resta de l’Estat la tendència, també creixent, s’ha traduït en 151.000 persones ocupades més i un 0,9% d’increment. En termes interanuals, l’ocupació ha augmentat en 69.100 persones, increment que significa un 2,3%. La taxa d’ocupació per al tercer trimestre de 2014 és del 50,7% a Catalunya. Aquesta xifra representa 0,7 punts percentuals més que el trimestre anterior i 1,5 punts percentuals més que l’any 2013.

SITUACIÓ PROVÍNCIES
L’anàlisi per províncies ens mostra com Tarragona registra la taxa d’atur més elevada, amb un 20,8% el tercer trimestre de l’any, seguida de Girona (20,3%) i Barcelona (19,1%). Lleida, la darrera demarcació, a molta distància de la resta de províncies, se situa en un 13,5%.

CONTRACTACIÓ I TIPUS DE JORNADA A CATALUNYA
El tercer trimestre del 2014, el nombre de persones assalariades amb contracte indefinit s’incrementa en 66.700 persones respecte a ara fa un any, mentre que el nombre de persones amb contracte temporal s’ha reduït en 35.600 persones assalariades més.

Pel que fa al tipus de jornada, les persones amb jornada parcial es redueixen en 11.100 i les que tenen jornada completa incrementen en 80.200, respecte a l’any 2013.

Davant aquest escenari, CCOO de Catalunya:

– Reiterem que, tot i la millora d’alguns indicadors, en part conseqüència de l’estacionalitat pròpia del tercer trimestre de l’any, no es pot parlar de recuperació de l’ocupació mentre es mantingui una elevada taxa d’atur amb taxes insuficients d’activitat i ocupació.

– Denunciem que la pèrdua d’activitat és deguda a un creixent desànim i desconfiança en el nostre mercat de treball i que emmascara les xifres de desocupats, ja que una part important de la reducció de l’atur no es deu a la creació d’ocupació, sinó a la pèrdua de població activa.

– Constatem que la lentíssima creació d’ocupació és insuficient per reduir l’atur i que a aquest ritme de creixement caldran molts anys per assolir nivells suportables d’atur.

– Exigim uns pressupostos per al 2015 que permetin l’impuls econòmic per a la generació d’ocupació i que possibilitin polítiques d’ocupació efectives per millorar les oportunitats de treball, que mantinguin els nivells de protecció per atur i que donin resposta a qui no té feina ni recursos mitjançant una renda garantida de ciutadania.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 23 d’octubre de 2014