CCOO critica el nou decret del Consell de Ministres sobre la TDT

Nou pas en la privatització de l’espai radioelèctric; s’eliminen freqüències del servei audiovisual públic de Catalunya

Divendres, 19 de setembre, el Consell de Ministres ha ratificat el Reial
decret pel qual s’aprova el Pla tècnic nacional de la TDT (televisió
digital terrestre) i el Pla d’actuacions per a l’alliberament de
l’anomenat “dividendo digital”.

Bàsicament, aquests plans consisteixen en l’alliberament d’una banda de
freqüències de l’espai radioelèctric que ara ocupaven canals de ràdio i
televisió digital terrestre per destinar-los a la tecnologia 4G de
comunicacions per a dispositius mòbils. Aquesta tecnologia permet una
major velocitat de transferència en les comunicacions amb continguts
audiovisuals. La franja alliberada serà ocupada, doncs, per operadors de
telecomunicacions com ara Telefónica.

La nova ordenació de l’espai radioelèctric obliga a modificar i reduir
les actuals freqüències que ocupen els canals de TDT públics i privats.

Obligatòriament, a més, caldrà modificar novament les antenes de tots
els receptors domèstics, amb un cost de 290 milions d’euros, segons els
càlculs del Ministeri. Malgrat que el Govern diu que assumirà aquest
cost, representa una despesa en diners públics que se suma a la despesa
que fa uns quatre anys va haver de fer la ciutadania per canviar el parc
de receptors de televisió i modificar les antenes per a la TDT.

CCOO considera que, un cop més, aquesta reordenació de l’espai
radioelèctric es fa en benefici de grans grups privats i en perjudici de
la radiotelevisió pública. Com en l’època de l’inici de la TDT, sota el
Govern de Zapatero, que va regalar a l’ultradreta una plataforma de
comunicació a través dels nous canals privats de TDT, ara són els grans
grups privats de telecomunicacions els beneficiats. Especialment
Telefónica, que està entrant amb força en el negoci de la comunicació
audiovisual, a través del llançament de la seva oferta de Movistar TV,
els moviments de compra de Digital+, i ara amb la possibilitat de
posicionar-se en el mercat de la difusió de continguts audiovisuals als
dispositius mòbils via 4G. A més, es torna a fer un concurs de licitació
entre grups privats d’un 30% de les freqüències de televisió privada.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 23 de setembre de 2014