CCOO alerta que la creació d’ocupació és insuficient per reduir una taxa d’atur del 20,2%

Una de cada tres persones ocupades té un contracte a temps parcial i una de cada cinc, temporal. La pèrdua de població total i de població activa, causes del 30% de la reducció de l’atur

ATUR CATALUNYA/ESPANYA
Els resultats de l’enquesta de població activa (EPA) per al segon trimestre del 2014 indiquen que el nombre de persones aturades a Catalunya s’ha reduït un 8,3% respecte del trimestre anterior, és a dir, hi ha 69.800 aturats i aturades menys, que deixen un total de 770.400 persones sense feina. A Espanya, la xifra d’aturats el segon trimestre del 2014 ha estat de 5.622.900, amb una taxa d’atur del 24,5%. La taxa d’atur a Catalunya continua sent elevada i se situa en un 20,2%, 1,9 punts percentuals menys que el trimestre anterior i 3,4 punts percentuals menys respecte del 2013. Cal dir que els homes han reduït l’atur en 54.700 efectius i un 11,8% menys, mentre que les dones ho han fet en 15.000 dones aturades menys i un -4%. Respecte fa un any, l’atur s’ha reduït en 138.700 persones, el que representa una disminució del 15,3%. Això es tradueix en 86.900 homes i  51.700 dones menys.

OCUPACIÓ
Respecte de les dades de població ocupada, podem dir que per a aquest segon trimestre del 2014 l’ocupació s’ha incrementat en 79.300 persones respecte al trimestre anterior. En aquest cas, l’ocupació ha suposat un increment del 2,7%, mentre que a la resta de l’Estat la tendència, també creixent, s’ha traduït en 402.400 persones ocupades més i un 2,4%. En termes interanuals, l’ocupació ha augmentat en 99.400 persones, increment que significa un 3,4%. La taxa d’ocupació pel segon trimestre de 2014 és del 50% a Catalunya. Aquesta xifra representa 1,3 punts percentuals més que el trimestre anterior i 2 punts percentuals més que l’any 2013.

SITUACIÓ PROVÍNCIES
L’anàlisi per províncies ens mostra com Tarragona registra la taxa d’atur més elevada, amb un 23,8%, el segon trimestre de l’any, seguida de Girona (22,5%) i Barcelona (19,7%). Lleida, la darrera demarcació, a molta distància de la resta de províncies, se situa en un 15,8%.

CONTRACTACIÓ A CATALUNYA
El segon trimestre del 2014, el nombre de persones assalariades amb contracte indefinit s’incrementa en 60.400 persones respecte d’ara fa un any, mentre que el nombre de persones amb contracte temporal ho fa en 20.300 persones assalariades més.

Davant aquest escenari, CCOO de Catalunya:

– Alertem sobre el fet  que l’ocupació precària (temps parcial involuntari i, en molts casos, amb una flexibilitat per part de les empreses que vulnera els drets bàsics dels treballadors i les treballadores, i contractes de caràcter temporal sense causa que els justifiqui), a part de dificultar les condicions de vida i professionals de les persones que els pateixen, suposa repetir un sistema productiu que basa la seva competitivitat en els baixos preus per la reducció de costos laborals, que ens ha dut a patir amb major intensitat les conseqüències de la crisi.

– Denunciem que el nostre mercat de treball ja està prou segmentat i que està creixent la taxa de temporalitat i parcialitat com perquè des de la patronal majoritària es llencin propostes indecents que suposarien arrabassar drets laborals (i no “privilegis”) i precaritzar més, si és possible, les condicions de treball.

– Rebutgem que es llencin amenaces, per part de certs dirigents del país, sobre la necessitat de retirar la prestació per atur a qui rebutgi dues ofertes de treball; primer perquè les condicions per mantenir el dret a una prestació estan establertes legalment i, sobretot, perquè s’està transmetent el missatge que qui està a l’atur és perquè vol i que hi ha un frau generalitzat entre els beneficiaris de prestacions.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 24 de juliol de 2014