CCOO de Catalunya denuncia que tot i la crisi econòmica, el Govern de la Generalitat torna a castigar els usuaris del transport públic

La T-10 s’incrementa 17 vegades l’IPC

Malgrat la crisi econòmica que afecta a les famílies catalanes i els problemes de contaminació ambiental que patim a l’àrea metropolitana, CCOO de Catalunya denuncia que la Generalitat de Catalunya torna a introduir una nova pujada del transport públic que, com sempre, perjudica als sectors més afeblits per la greu situació econòmica.

El Conseller del Departament de Territori i Sostenibilitat, Sr. Santi Vila, va avançar que la pujada afectaria als turistes i viatgers ocasionals. Però la realitat és que s’ha tornat a castigar a la immensa majoria dels usuaris de tarifa integrada, que utilitzen la T-10 i T-50/30 (que agrupen al 79,80% dels usuaris segons dades de l’Autoritat del Transport Metropolità, ATM), amb increments del 5,1% i del 8,4%, respectivament. Cal recordar que T-10 és el títol més utilitzat pels treballadors i treballadores, perquè cobreix la necessitat d’anada i tornada a la feina setmanalment.

Aquestes pujades s’emmarquen en uns increments molt per sobre de la inflació, que té un valor interanual del 0,3% al mes de novembre: és a dir, la T-10 s’apuja 17 vegades l’IPC. En el cas de la T-50/30 el rati és encara superior (28 vegades). Si la intenció és fidelitzar als usuaris recurrents, la pujada de la T-50/30 no deixa de ser una paradoxa en aquestes afirmacions. A més, aquesta dinàmica entra en contradicció amb la política desenvolupada per la mateixa conselleria en el cas dels peatges.

Malgrat la nota de premsa de l’ATM que senyala que “congela els preus dels títols dels usuaris més intensius per afavorir l’ús del transport públic”, CCOO de Catalunya denuncia que això tan sols s’ha fet en casos com la T-Mes, un títol que té uns percentatges d’utilització molt inferiors (9,53%), donat que es necessita una gran quantitat de viatges per poder amortitzar-lo (63 viatges mensuals) i que és completament inadequada per les necessitats de les persones treballadores en la seva mobilitat laboral habitual del domicili – feina. Tanmateix, són enganyoses les comparacions dels preus dels viatges amb la T-10 o la T-50/30 amb el bitllet senzill que fa l’ATM, donat que, malgrat les seves afirmacions, aquests dos títols sí són utilitzats per usuaris recurrents del transport públic, mentre els bitllets senzills són utilitzats només de forma esporàdica.

També considerem enganyós que l’ATM sempre amagui les seves pujades amb una “mitjana ponderada” de les pujades (3,5% aquest any) i que serveixi per amagar pujades molt més importants en els títols més utilitzats, o que s’inclogui en el mateix balanç els títols socials, que no s’haurien de carregar a la resta d’usuaris.

Malgrat que la nota de premsa de l’ATM senyala que no s’apugen els títols socials, CCOO de Catalunya denunciem que aquests títols són difícils d’amortitzar per a les persones usuaris, per exemple aturats, que no tendeixen a utilitzar aquests abonaments de “tarifa plana”, donat que són difícils d’amortitzar, perquè no estan, malauradament, lligats a la mobilitat laboral. A més, el seu increment real supera el 5%, una mala notícia per les persones que se’n podrien beneficiar teòricament.

Tot i els repetits anuncis de la Generalitat de Catalunya sobre la posada en marxa de la T-Mobilitat que servirà per corregir algunes de les deficiències del sistema, CCOO de Catalunya vol denunciar que aquest nou títol de transport sembla que trigarà en arribar i que, mentrestant, són els sectors socials més desafavorits els que estan novament patint les conseqüències del malbaratament econòmic de les infraestructures de transport. Per tant, considerem necessari congelar les tarifes de 2013, mentre es desenvolupa aquest nou títol. També reclamem la necessitat d’obrir un debat públic sobre el tema tarifari, tal com s’ha anunciat repetidament des del Govern, i que no s’apliqui, com sempre, la política de “fets consumats”, com succeeix sempre amb les pujades tarifàries del transport públic.

Malgrat les reticències en aquest aspecte de diferents Governs de la Generalitat de Catalunya, CCOO de Catalunya denunciem la necessitat d’aprovar una Llei de finançament del transport públic, tal com s’establia a la Llei de Mobilitat de Catalunya de l’any 2003 (aprovada pel nostre Parlament amb un gran suport, per cert), i que ja porta deu anys d’endarreriment. Una Llei de finançament permetria superar molts dels problemes que repercuteixen sempre sobre les persones usuàries. Això ha d’anar acompanyat del necessari debat amb les entitats ciutadanes que encara està pendent de desenvolupament, tot i els diversos compromisos realitzats al si de l’ATM.

CCOO de Catalunya denunciem que no s’estan duent a terme polítiques directament afavoridores del transport públic, unes mesures que s’anuncien sempre ostensiblement com essencials, per exemple, en la urgent millora de la qualitat de l’aire, però que no es reflecteixen a la política tarifària dels responsables polítics i tècnics de la Generalitat.

En definitiva, des de CCOO de Catalunya considerem necessari introduir un nou paradigma en la política tarifària de la Generalitat de Catalunya i entre els seus responsables. Són necessàries mesures que, realment, fidelitzin als usuaris del transport públic, que afavoreixin als sectors més perjudicats per la crisi. En paral•lel, cal definir un nou model de mobilitat que redueixi la circulació abusiva d’automòbils. Tot plegat requereix un ample debat sobre aquesta qüestió, que pugui abordar els reptes dels models de gestió actuals, la planificació, el servei a la societat i el equilibri econòmic. Aquí el nostre sindicat serà un cop més una eina activa al servei de la comunitat i, específicament, a les persones treballadores.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 24 de desembre de 2013