CCOO de Catalunya denuncia que el Govern condemna, amb la reforma de les pensions, a la pèrdua de poder adquisitiu de les persones pensionistes actuals i futures en relació amb la inflació

L’evolució del preu dels serveis bàsics fa que la inflació subjacent sigui més elevada que l’IPC interanual

L’índex de preus de consum (IPC) del mes de setembre de 2013 a escala de l’Estat es redueix fins al 0,3% de taxa interanual, com a conseqüència de l’efecte de la pujada de l’IVA de fa 1 any, quan es va registrar en els preus l’increment del 18% al 21%.

La inflació subjacent, és a dir, l’estructural, que no té en compte ni els aliments no elaborats ni el preu dels carburants, se situa de nou per sobre de l’índex general, amb un 0,8%. Aquest índex, que reflecteix el preu dels aliments i dels serveis bàsics, en l’actual context de crisi i caiguda del consum continua essent massa elevat i perjudica especialment  les persones que tenen sous retallats, pensions i rendes baixes i el seu poder adquisitiu per fer front a les necessitats més bàsiques.

A Catalunya, l’IPC es redueix també fins al 0,5%, seguint la mateixa tendència que l’indicador estatal. Tot i així encara es manté el diferencial amb l’Estat a causa de les elevades taxes de l’ensenyament superior i del pes de l’ensenyament concertat, que a Catalunya és molt superior al conjunt de l’Estat.

La inflació de la zona euro es redueix 2 dècimes fins a l’1,1%, i augmenta el diferencial fins a 6 dècimes amb la taxa estatal comparable (IPCA). De nou el diferencial d’IPC afecta negativament el poder adquisitiu dels treballadors i treballadores i la competitivitat de les empreses exportadores.

El manteniment elevat de la inflació subjacent perjudica especialment les persones que tenen més dificultats econòmiques (aturats, pensionistes i treballadors amb salaris baixos). En aquest sentit, reivindiquem la creació d’una renda garantida de ciutadania perquè qui no té recursos pugui fer front a les seves necessitats bàsiques i no caigui en la pobresa i l’exclusió social. Altrament, ens oposem a la reforma de les pensions que condemna els actuals i futurs pensionistes a perdre poder adquisitiu.

La reducció salarial que pateixen els treballadors i les treballadores no s’està veient reflectida en els preus per la falta de control dels marges empresarials i els efectes de la imposició indirecta com l’IVA. Els salaris no eren ni són la causa de la inflació, però sí que en pateixen els efectes, fet que afecta negativament el consum, la recuperació econòmica i fa augmentar les desigualtats socials. Per això cal que el Govern deixi d’actuar a favor dels lobbys empresarials, que són generadors dels increments de preus, i faci una política de control de preus públics i privats i dels marges empresarials.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 11 d’octubre de 2013

Feu clic per veure les declaracions de Dolors Llobet, secretària de Comunicació i Xarxes Socials i portaveu de CCOO de Catalunya, efectuades el divendres 11 d’octubre de 2013.