CCOO i UGT demanem que el Pacte per la Infància es complementi amb un pressupost per combatre la pobresa infantil

Els sindicats signarem el Pacte, que valorem positivament en els seus principis, tot i que hauria d’anar acompanyat d’accions i mesures concretes dotades pressupostàriament per a aquest objectiu

La taxa de pobresa infantil a Catalunya és en l’actualitat una de les més elevades de la Unió Europea. Amb la crisi econòmica, la situació ha empitjorat, les carències són cada vegada més, moltes famílies no arriben a cobrir les necessitats més bàsiques (alimentació, nutrició correcta, material escolar, educació en el lleure, roba adequada, habitatge). El percentatge de nens i nenes que viuen per sota del llindar de la pobresa és del 28%; està entre els més alts de l’àmbit europeu.

Davant d’aquesta greu situació, moltes entitats d’atenció directa a la infància i l’adolescència, les entitats representatives de pares i mares i les organitzacions socials han vist la necessitat d’un Pacte per la infància que impulsi el desplegament de la llei del 2010 sobre els drets de la infància i l’adolescència a Catalunya, i mesures concretes i plans integrals d’actuació tant a curt termini i d’emergència com a migtà i llarg termini.

Els sindicats CCOO i UGT de Catalunya signarem el Pacte, malgrat que no hi hem tingut l’espai de participació que creiem que ens correspon, ja que la classe treballadora catalana és la que més està patint directament l’efecte de la crisi econòmica, social i política. Els sindicats valorem positivament les línies generals i els principis del Pacte, tot i que sempre hem mantingut que hauria d’anar acompanyat d’accions i mesures concretes, dotades pressupostàriament, per donar resposta a la situació de pobresa que pateixen moltes famílies catalanes i, sobretot, la infància i l’adolescència.

CCOO i UGT de Catalunya hem considerat sempre que en una conjuntura com l’actual es donen situacions d’emergència que els serveis públics han de poder assumir. Per això hem exigit a la Generalitat de Catalunya que garanteixi els recursos econòmics suficients per a cobrir les beques de menjador durant les vacances d’estiu i durant el proper curs escolar. Considerem que cap nen o nena pot quedar sense l’alimentació i la nutrició adequada. En aquest sentit, la Generalitat de Catalunya ha de traslladar al terreny de la realitat l’acord unànime del Parlament de Catalunya amb un pressupost suficient.

CCOO i UGT de Catalunya valorem positivament les mesures dels plans d’actuacions 2013-2014 del Pacte, trobem part de les nostres propostes reflectides en aquests plans i en els seus indicadors, però ens preocupa la manca de partides econòmiques per garantir cada mesura. Malgrat que els indicadors esmenten les memòries econòmiques com una forma d’avaluació, no concreten una quantitat determinada.

CCOO i UGT de Catalunya, considerem que el consens al voltant del Pacte per la Infància ha de ser l’oportunitat perquè la Generalitat i els serveis públics garanteixin les ajudes i les prestacions per a les famílies amb fills i filles a càrrec, i d’anar incrementant els recursos per apropar-nos a la mitjana europea. Una societat només es pot considerar justa i cohesionada en funció de les inversions que destina a protegir la infància i l’adolescència en tots els aspectes.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 18 de juliol de 2013