Més tirites per curar ferides obertes

Acció Jove de CCOO considera que la mesura de “tarifa plana” en les cotitzacions a emprenedors és una mesura pal·liativa d'efectes dubtosos i amb un impacte molt reduït

Avui la ministra d’Ocupació, Fàtima Báñez, ha anunciat que el Govern crearà una “tarifa plana” de 50€ en les cotitzacions a la Seguretat Social pels joves emprenedors. Aquesta proposta s’emmarcaria dins de “l’estratègia espanyola d’emprenedoria i ocupació jove”, que recentment, els sindicats majoritaris ja entregàvem un document de propostes al respecte.

Des d’acció jove- Joves de CCOO de Catalunya, entenem que és una mesura pal•liativa d’efectes dubtosos i sobretot amb un impacte molt reduït. Pal•liativa perquè no resol la problemàtica, d’efectes dubtosos perquè no és el que més urgeix a l’hora de fomentar l’autoocupació, i d’impacte reduït, perquè el volum de joves a qui pot beneficiar és molt escàs i a més, no coincideix amb el perfil majoritari de jove aturat, de formació baixa o mitjana i escassos recursos.

Fa escassament 4 dies sortien les dades de la EPA anunciant la escandalosa xifra d’atur juvenil. Un de cada dos joves menors de 25 anys estan a l’atur, i aquestes mesures no ajuden a reduir aquestes xifres.

Entenem que per tal de fomentar l’autoocupació, l’imprescindible és la formació, el seguiment i el finançament de projectes, tres principis que no queden recollits en aquesta mesura. De la mà del foment de l’autoocupació, cal vetllar també per assolir certes garanties de cara a qui s’endinsa en un projecte que, tant pot ser viable i oferir unes bones condicions, com fallar i sumir en greus dificultats a la persona.

Òbviament, des d’Acció Jove no tenim una posició contrària al foment del treball autònom i a la creació de noves empreses, però cal tenir en compte el potencial d’èxit i d’impacte d’aquestes. Dirigir els recursos disponibles i les polítiques d’ocupació casi en exclusiva al foment de l’activitat emprenedora com a única fórmula per solucionar el drama de l’atur juvenil no és, en la nostra opinió, en absolut realista ni útil.

Demanem per tant que l’administració emprengui polítiques dirigides a reduir l’atur juvenil, i aprofitem per reivindicar que, bona part de la responsabilitat en l’increment desfermat de les taxes d’atur juvenil és la pròpia Reforma Laboral. N’exigim de nou doncs la seva retirada immediata.

28/01/2013