Acció Jove de CCOO considera que la mesura de “tarifa plana” en les cotitzacions a emprenedors és una mesura pal·liativa d’efectes dubtosos i amb un impacte molt reduït

Més tirites per curar ferides obertes

Avui la ministra d’Ocupació, Fàtima Báñez, ha anunciat que el Govern crearà una “tarifa plana” de 50€ en les cotitzacions a la Seguretat Social pels joves emprenedors. Aquesta proposta s’emmarcaria dins de “l’estratègia espanyola d’emprenedoria i ocupació jove”, que recentment, els sindicats majoritaris ja entregàvem un document de propostes al respecte.

Des d’acció jove- Joves de CCOO de Catalunya, entenem que és una mesura pal•liativa d’efectes dubtosos i sobretot amb un impacte molt reduït. Pal•liativa perquè no resol la problemàtica, d’efectes dubtosos perquè no és el que més urgeix a l’hora de fomentar l’autoocupació, i d’impacte reduït, perquè el volum de joves a qui pot beneficiar és molt escàs i a més, no coincideix amb el perfil majoritari de jove aturat, de formació baixa o mitjana i escassos recursos.

Fa escassament 4 dies sortien les dades de la EPA anunciant la escandalosa xifra d’atur juvenil. Un de cada dos joves menors de 25 anys estan a l’atur, i aquestes mesures no ajuden a reduir aquestes xifres.

Entenem que per tal de fomentar l’autoocupació, l’imprescindible és la formació, el seguiment i el finançament de projectes, tres principis que no queden recollits en aquesta mesura. De la mà del foment de l’autoocupació, cal vetllar també per assolir certes garanties de cara a qui s’endinsa en un projecte que, tant pot ser viable i oferir unes bones condicions, com fallar i sumir en greus dificultats a la persona.

Òbviament, des d’Acció Jove no tenim una posició contrària al foment del treball autònom i a la creació de noves empreses, però cal tenir en compte el potencial d’èxit i d’impacte d’aquestes. Dirigir els recursos disponibles i les polítiques d’ocupació casi en exclusiva al foment de l’activitat emprenedora com a única fórmula per solucionar el drama de l’atur juvenil no és, en la nostra opinió, en absolut realista ni útil.

Demanem per tant que l’administració emprengui polítiques dirigides a reduir l’atur juvenil, i aprofitem per reivindicar que, bona part de la responsabilitat en l’increment desfermat de les taxes d’atur juvenil és la pròpia Reforma Laboral. N’exigim de nou doncs la seva retirada immediata.