CCOO, en defensa dels treballadors/es de l’empresa Aigües Ter Llobregat (ATLL) i els interessos hídrics i econòmics de Catalunya

Comunicat de premsa de la Federació de Serveis a la Ciutadania (FSC) de CCOO de Catalunya

El 28 de maig de 2012, la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament de Territori i Sostenibilitat, va anunciar l’obertura del concurs públic per a la licitació del servei d’aigua en alta (des de les fonts naturals fins a dipòsits municipals) per un període de 50 anys. Encetaven, així, una iniciativa inversa a allò que els governs de països més desenvolupats estan duent a terme, com és la nacionalització dels serveis d’aigües. La raó principal d’aquesta privatització no és cap altra que la d’obtenir liquiditat a curt termini.

Públicament, s’intenta fer creure que l’endeutament d’Aigües Ter Llobregat (ATLL) no permet la seva viabilitat. Des de l’any 2007, el resultat d’ATLL ha estat de pèrdues per diverses raons:
-La inversió en infraestructures sense fons de finançament.
-La congelació tarifària per raons d’interès polític i personal.
-La inaplicació del “project finance” d’ATLL.
-Al finançament d’infraestructures, serveis i cànons a altres empreses públiques i privades (entre elles a AGBAR), sent aquest el punt demostratiu de l’interès polític per fer d’ATLL una empresa no rendible i justificar, així, la seva privatització.

Actualment, ATLL es troba endeutada per un valor de 640 milions d’euros, que poden semblar molt si no es té en compte que podrien ser retornats amb una pujada de tarifa d’uns pocs cèntims per metre cúbic, en un termini no superior a 10 anys. Aquesta pujada no s’ha fet en els últims 8 anys, però ara que es disposen a privatitzar el servei, s’aprova, paradoxalment, un augment inicial del 8,5%, condicionant-ne altres de successius que garanteixin resultat positius als possibles concessionaris. Ara proposen mantenir el deute amb titularitat pública i, en canvi, oferir els guanys a una empresa privada.

Ens preguntem com un govern “dels millors” no pot gestionar una empresa pública de manera que obtingui beneficis i, en canvi, acaba de publicar un avantprojecte de concessió pública que garanteix guanys des del primer any a un privat.

ATLL s’encarrega d’aportar aigua en alta a prop de 140 municipis i uns 4,5 milions de persones, i ho ha fet amb professionalitat i altíssima eficiència des de fa més de 20 anys. Està compost d’un equip personal d’alta qualificació, que segueix treballant amb responsabilitat i exquisidesa, tot i els entrebancs i dificultats que ens trobem a diari amb els dirigents polítics que ens governen, i que actualment ni tan sols es dignen a garantir els llocs de treball, com a compensació per la dedicació, cosa que ens obliga a iniciar accions allunyades de la pau social i que afectaran, indubtablement, tota la ciutadania, que sembla ser l’únic sistema al qual responen els partits governants.

Volem fer pública la irresponsabilitat amb que s’està tractant un tema tan cabdal com és l’aigua a Catalunya, regint-se per criteris curt-terministes i electoralistes, sense valorar estratègies de qualitat, a llarg termini, i condemnant, així, a la ciutadania a una reducció de la qualitat del servei i a un augment de tarifes molt més elevat del necessari, per tal de pagar els beneficis privats d’un grupet d’amics polítics i accionistes.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 5 de juny de 2012