Acord en el conveni de Codorniu sobre salut laboral en base a l’ISTAS-21

El conveni col·lectiu signat en Codorniu, SA, ha incorporat un capítol, el novè, estrictament relacionat amb matèries de salut laboral i prevenció de riscos, que considerem que recull de forma més que suficient els criteris establerts a l’AIC en relació a les matèries de seguretat i salut en el treball.

Indubtablement, la proposta inicial que CCOO va posar sobre la taula de negociació era més àmplia i exhaustiva, però sí que és cert que s’han recollit els aspectes que consideràvem prioritaris (participació, contractes i subcontractes, vigilància de la salut, organització de la prevenció). Fins i tot cal dir que l’exhaustividad de la nostra plataforma ha servit per mostrar la necessitat d’establir diferents procediments de treball, on han estat incorporades gran part de les propostes d’aquesta plataforma, i a través del conveni s’estableixen quines són les eines bàsiques necessàries per al desenvolupament de l’acció preventiva, així mateix es preveu la possibilitat de crear-ne altres de noves sobre diferents matèries.

Per altra banda, que aquests procediments siguin concretats en el CSS permet una major agilitat i capacitat d’adaptació davant les necessitats objectives de cada moment, amb l’objectiu d’una major eficàcia i eficiència de l’acció preventiva i la millora de les condicions de treball. Així mateix aquells temes sobre els quals no s’ha arribat a cap acord no han quedat tancats, sinó que s’ha donat major èmfasi al paper del comitè de seguretat i salut, com a àmbit de negociació on es pot continuar la cerca i el desenvolupament de possibles acords en aquelles matèries pendents. De forma breu, cal destacar el següent del Conveni Col·lectiu de Codorniu, SA:

– Concreta el comitè de seguretat i salut (CSS) com a l’organisme paritari on s’estableixen i s’acorden totes les polítiques preventives de l’empresa. Aquest CSS es proveeix d’instruments de desenvolupament de l’acció preventiva als quals denomina “Procediments”. Aquests procediments, alguns dels quals ja existien anteriorment al conveni, estableixen el què, el com i el quan de qualsevol acció relacionada amb la prevenció de riscos i són discutits i aprovats al si del CSS i han de ser executats per l’empresa.

– Estableix la participació com un instrument bàsic i imprescindible per al desenvolupament de forma eficaç i eficient de l’acció preventiva. No només concreta i reconeix el paper dels DP com membres del CSS que, com dèiem abans, estableix i acorda les polítiques preventives, sinó que així mateix estableix la possibilitat de crear grups de treball en els quals es puguin incorporar altres treballadors i també estableix que es puguin crear el que denominen “cercles de prevenció”, integrats per treballadors i tutelats pel CSS, amb l’objectiu que aquests cercles participin en la millora de les condicions de treball.

– Garanteix que els resultats de la vigilància de la salut no seran utilitzats amb finalitats discriminatòries o en perjudici del treballador. Així com quins procediments seran els més adequats i que al seu torn aquests han de ser aprovats pel CSS.

– Finalment, cal destacar l’apartat relacionat amb els riscos psicosocials, en el qual s’estableix com a mètode el CoPsoQ (Istas 21), i així mateix cal destacar l’apartat 10.3 per establir els criteris que han de complir les mesures preventives que es porten a terme.
La proposta sindical de CCOO de Catalunya en relació a la salut laboral.
El capítol específic sobre salut laboral en el conveni de Codorniu.