CCOO de Catalunya alerta que continua l’increment de persones aturades, que s’aproxima a 600.000, tot i que de forma menys acusada

Al mes de febrer es registra un 25% més de persones aturades respecte a l’any 2009

ATUR REGISTRAT CATALUNYA/ESPANYA
El mes de febrer de 2010 deixa una xifra de 597.287 persones registrades com a aturades a les oficines del Servei d’Ocupació de Catalunya, cosa que significa un increment interanual del 24,6% (117.800 aturats i aturades registrades més que fa un any). L’augment de l’atur català continua sent superior a la mitjana de l’Estat espanyol, i aquest mes se situa en 6 punts percentuals per sobre de la xifra estatal. Barcelona és la primera província on més creix l’atur al mes de febrer (9.264 persones aturades més respecte al mes anterior).

ATUR PER SECTORS D’ACTIVITAT I PROVÍNCIES
El sector que més incrementa l’atur continua sent la construcció, amb un creixement interanual del 46% (33.202 persones aturades més). Tot seguit trobem el sector serveis, que també presenta uns resultats força negatius, amb un increment del 23,4% respecte a l’any anterior (65.709 persones aturades). Lleida continua sent la província que més incrementa interanualment el nombre de persones en situació d’atur, concretament en un 27,7%, seguida de Girona, amb un 24,9%. Tarragona i Barcelona les segueixen molt de prop.

ATUR PER SEXE
Per sexe, els homes continuen sent el grup que més incrementa el nombre d’aturats, a causa de la destrucció d’ocupació que encara experimenta el sector de la construcció, representant el 53,6% de les persones aturades davant de les dones, que constitueixen el 46,4%. Tal com s’ha observat durant aquest any, l’increment interanual masculí ha estat per sobre del femení, però la distància entre ambdós grups s’escurça. En aquest sentit, els homes han patit un creixement interanual del 26% (65.960 aturats més), i les dones del 23% (51.840 aturades més).

ATUR COL•LECTIU IMMIGRANT
Les persones immigrades representen el 22,2% dels nous aturats i aturades registrats a Catalunya entre els mesos de febrer de 2009 i 2010. L’atur registrat de les persones immigrades ha experimentat un increment interanual del 32,3%, percentatge que es tradueix en 32.431 persones més.

CONTRACTACIÓ
Els contractes totals a Catalunya augmenten un 4,2% respecte al febrer de 2009 (6.132 contractes més que l’any passat). La contractació temporal augmenta un 7,8%, dada que significa 9.361 contractes temporals més, i la indefinida en canvi registra una caiguda del -12,8%. Si ens fixem en els resultats respecte al mes anterior, podem veure com la contractació indefinida registra resultats força positius, concretament hi ha un 13,7% més d’aquesta modalitat contractual. Els contractes temporals també creixen, exactament un 5,3%. En relació a la resta de l’Estat, podem dir que Catalunya presenta uns resultats més positius, ja que augmenta tant la contractació respecte a fa un any com respecte al mes anterior. També cal destacar l’augment de la contractació indefinida respecte al mes de gener.

PRESTACIONS
El mes de gener es tanca amb 502.297 persones aturades a Catalunya que rebien una prestació per atur. D’aquestes persones beneficiàries, el 61,6% percebia una prestació contributiva, el 37,2% un subsidi i un 1,2% la Renda Activa d’Inserció. Si ens fixem en els increments interanuals, cal destacar el fort increment de les persones beneficiàries de subsidi, amb un augment del 127,7% respecte a l’any anterior. L’increment de persones beneficiàries de prestació contributiva ha estat, en aquest cas lleugerament, un 5,7%. La delicada situació de la protecció social reflectida per l’augment tan significatiu de les persones beneficiàries de subsidi és preocupant. Finalment, podem dir que al mes de gener de 2010, a Catalunya van sol•licitar el Programa Temporal de Protecció per desocupació i inserció un total de 68.835 persones i d’aquestes sol•licituds, 46.380 es van aprovar.

Atur febrer 2010 a Catalunya
Atur febrer 2010 a Espanya

En aquest escenari, CCOO de Catalunya:

• Recorda als poders públics que, en aquest escenari, el prioritari és la recuperació econòmica, la creació d’ocupació i la protecció social, i no l’estabilitat pressupostària.

• Denuncia que els recursos públics necessaris han de provenir d’una fiscalitat progressiva i de la lluita contra el frau, i no de la retallada de la despesa i dels ajuts públics.

• Insta el Govern a dinamitzar l’activitat econòmica i a afavorir la modernització amb ajuts sectorials selectius, així com a implementar plans de xoc específics per als territoris que registren taxes d’atur més elevades que la mitjana de Catalunya.

• Reclama al Govern de Catalunya que impulsi mesures adreçades als joves, sobretot els que tenen una baixa qualificació, perquè puguin adaptar-se a un nou model productiu basat en la qualificació professional dels treballadors i treballadores.

Feu clic per veure les declaracions de Cristina Faciaben, secretària de Socioeconomia de CCOO de Catalunya.