Manifest unitari: ‘Compliment de l’Estatut i finançament just per a una societat catalana més cohesionada’

En els propers mesos, la societat catalana viurà moments decisius per al seu futur en un entorn econòmic i polític molt complex i difícil agreujat per l’impacte de la crisi econòmica.

Catalunya només ha superat els reptes importants quan hem estat capaços de generar espais transversals i plurals d’unitat i quan el conjunt de la societat s’ha implicat a través de les organitzacions socials i cíviques de tota mena.

Les organitzacions que signem aquesta declaració tenim opinions diferents sobre el futur polític de Catalunya i la seva inserció a la Unió Europea i al Món. Fins i tot, en molts casos, les persones que conformen les nostres organitzacions, que són diverses i plurals, tenen també opinions diverses entre si. Però en aquests moments volem posar-nos d’acord en allò que ens uneix , per tenir més força col•lectiva per encarar aquests reptes, per incidir en les organitzacions polítiques catalanes que legítimament ens representen i per evitar que les seves posicions estiguin marcades per les partidistes pugnes electorals.

L’Estatut d’autonomia de Catalunya està pendent de la sentència del Tribunal Constitucional, que ha de resoldre els diferents recursos plantejats. Amb independència de l’opinió que cadascú pugui tenir sobre els seus continguts i el nivell d’autogovern assolits en aquesta Llei, el cert és que l’Estatut d’autonomia és l’expressió de la voluntat democràtica dels representants de la ciutadania de Catalunya , aprovada per les Corts Generals i ratificada en referèndum pel poble de Catalunya. I és aquesta legitimitat democràtica i voluntat de les institucions i la societat catalana la que exigim que el Tribunal Constitucional respecti mantenint el nivell d’autogovern que l’Estatut de Catalunya ha recollit.

En aquests moments s’estan duent a terme les negociacions per a un nou model de finançament autonòmic. És una obligació legal que es desprèn del mateix Estatut d’autonomia de Catalunya vigent i és una necessitat social de primer ordre. L’actual model de finançament comporta una distribució de recursos injusta per a Catalunya en la mesura que penalitza els seus ciutadans a rebre uns recursos per persona molt inferiors a la seva aportació fiscal. Aquest model injust afecta sobretot aquells sectors de la societat catalana que, amb menys recursos propis, més depenen de les actuacions dels poders públics per donar cobertura a les seves necessitats socials. I, a més de ser injust, sota una falsa idea de solidaritat interterritorial,
aquest model desincentiva la necessària cultura de l’esforç i la responsabilitat fiscal dels pobles, clau per al progrés efectiu.

Per això volem exigir un nou model de finançament que sigui respectuós amb l’Estatut d’autonomia de Catalunya , que ampliï l’autogovern fiscal de Catalunya, amb més recursos en correspondència amb la seva capacitat tributària, i que doti la Generalitat de Catalunya dels instruments previstos en l’Estatut perquè actuï com a administració única en termes fiscals. I, per sobre de tot, que atorgui els recursos suficients per garantir les inversions que Catalunya necessita per continuar desenvolupant-se i garantir els drets socials bàsics dels seus ciutadans. Aquesta necessitat no pot esperar, i menys en un moment de crisi econòmica que incrementa les necessitats socials alhora que penalitza els ingressos fiscals de les comunitats autònomes i els ajuntaments, que són les administracions més properes a les persones i les que primer reben les seves exigències.

Volem reclamar de les forces polítiques catalanes la màxima unitat per encarar aquests reptes i prendre decisions i el compromís que escoltaran l’opinió de les organitzacions socials i cíviques de Catalunya. Per la nostra part, ens comprometem a mantenir aquest espai social i cívic unitari mentre no hi hagi garanties plenes de respecte a l’Estatut d’autonomia de Catalunya i que s’ha assolit un acord de finançament satisfactori.

Al mateix temps, volem cridar l’atenció al conjunt de forces polítiques i socials espanyoles dels riscos d’una ruptura de les regles de joc democràtiques. Més enllà de l’opinió que cadascú de nosaltres tenim sobre el futur de Catalunya, les organitzacions que signem aquesta declaració volem destacar la gravetat que comportaria el fet que una Llei, fruit d’un important pacte polític, com l’Estatut d’autonomia de Catalunya, que ha rebut el suport del Parlament de Catalunya i del Parlament espanyol i que ha estat ratificada per la sobirania de la ciutadania de Catalunya en referèndum no fos respectada en els seus continguts de més autogovern per a Catalunya i un millor i més just finançament per part de les institucions de l’Estat espanyol.

Entitats sotasignants:

CCOO, IEC, ÒMNIUM CULTURAL, UGT, UNIÓ DE PAGESOS i USOC

Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
Fundació Pere Ardiaca
Plataforma Pro-Seleccions Esportives Catalanes
Amical de Mauthausen
Taller de Músics
Els altres andalusos
Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
UPEC – Universitat Progressista d’Estiu de Catalunya
MLP – Moviment Laic i Progressista
ECOM Catalunya