infoSostenibilitat, núm. 95, 30 de novembre de 2016

Pobresa

Anem de bòlid. Com altres estructures de CCOO de Catalunya, l’activitat quotidiana se’ns engoleix, i no podem dedicar els temps que ens agradaria a la nostra feina.

Aquesta editorial de l’InfoSostenibilitat és un víctima d’aquest situació, però alguna cosa faré. En canvi, els continguts en matèria de sostenibilitat ambiental, segons el parer del nostre consell de redacció, poden estar a l’alçada d’altres números, tant en qualitat com en diversitat.

Les vostre pantalles s’ompliran de textos sobre mobilitat (plataforma Trens Dignes, T-Mobilitat, debat sobre la Meridiana, vehicles elèctrics, bicicletes...), gestió de residus (tovalloletes humides, SDDR, etc.) o canvi climàtic (valoració cimera Marràqueix, projecte Life Clinòmics i evolució gasos d’efecte hivernacle).

Hem incorporat un material que acabem de publicar. Es tracta d’un tema que venim tractant des de fa cert temps: el servei d’autocar d’empresa. El darrer programa sindical de CCOO de Catalunya està dedicat a aquest important mode de transport. Donats els reconeixements que hem rebut per aquest vídeo, hem fet fins i tot una nova versió amb subtítols en castellà. Els companys de la nostra Confederació Estatal s’hi han mostrat força interessant en fer-ne més difusió. Hem d’agrair doblement la feina de la Secretaria de Comunicació i Xarxes Socials, tant pel seu treball en l’edició del programa com en l’afegitó que ha suposat haver d’incorporar subtítols. Ells sabem com ningú què és anar de bòlid...

Ara fa un any es celebrava la Cimera de la Convenció Marc de les Nacions Unides pel Canvi Climàtic (o COP21). Recentment s’ha desenvolupat al COP22, al Marroc veí. Els resultats d’aquesta nova gran trobada internacional no han estat gaire positius, i no semblen poder concretar tot allò que va quedar pendent a la cimera de París. Joan Herrera fa una valoració del que ha passat a Marràqueix, i que cal considerar per la seva experiència.

A aquest InfoS també teniu informació sobre adaptació al canvi climàtic. A partir de la constatació dels impactes d’aquest gran problema sobre tot el planeta, hem de mantenir la lluita per la reducció de gasos d’efecte hivernacle. Però també hem de començar a treballar en l’adaptació a aquest canvis, que afecten a pràcticament totes les activitats productives. La setmana passada es va presentar públicament el projecte Life Clinomics. És relativament modes, i tampoc és l’únic, però ha de contribuir en la definició d’estratègies d’adaptació que millorin l’escassa resposta que, pel moment, trobem al Govern central o al de la mateixa Generalitat.

Per últim, vull tenir un record per la dona que va morir fa unes setmanes a Reus, víctima directa del que es coneix com a pobresa energètica. No es tracta del primer cas d’aquest tipus, però si ha alertat sobre la dura realitat que pateixen milers i milers de famílies catalanes. És dur reconèixer cóm és la nostra societat, en ple segle XXI i a la Unió Europea.

Sense entrar en la profunditat dels detalls del desastrós episodi reusenc, cal cridar l’atenció sobre dos fets concrets. Un, i el més greu, l’evident manca d’atenció cap a les persones en situació d’exclusió social, o en risc de patir-ho. Les administracions competents no han estat capaces de detectar la situació d’aquella dona (sobre tot, l’ajuntament), però també s’ha demostrar que la Generalitat no ha desenvolupat encara polítiques eficaces per lluitar contra aquesta xacra, quan té marge competencial per fer-ho des de fa anys, tal i com hem reclamat les entitats que defensem el dret a l’accés als subministraments bàsics per a tothom.

Un altre element ha estat la utilització política d’aquest mort de dona. Sobta encara la fredor amb la que s’ha utilitzat aquest fet luctuós per intentar aconseguir una avantatge mediàtica.

La creació d’una Renta Garantida de Ciutadania, que recull un dret incorporat al vigent Estatut d’Autonomia de Catalunya, seria una bona eina per evitar aquest tipus de situacions. En canvi, un cop més els pressupostos del nostre Govern no plantegen aquesta necessària mesura.

El debat als mitjans de comunicació apunta les idees amb que molts polítics volen simular força i empenta. L’acció i els pressupostos dels govern mostren les prioritats reals dels seus partits. I massa vegades no estan a prop del que necessita la gent, sobre tot de les persones menys afavorides pel model econòmic actual.

Són dues formes de pobresa...

Jose Manuel Jurado
Responsable de Sostenibilitat
Secretaria de Política Territorial i Barcelonès
CCOO de Catalunya

Consell de redacció: Miquel de Toro, José M. Jurado, Jordi Salvador, Salvador Clarós, Vicenç Tarrats, Laura Diéguez, Albert Vilallonga
Editor: Miquel de Toro
Direcció: José M. Jurado
El Consell de redacció no es fa necessàriament responsable de les opinions dels col·laboradors de l’infoSostenibilitat

Secretaria de política territorial i Barcelonès
CCOO de Catalunya

Via Laietana, núm. 16, 5a planta

correu electrònic
per veure els números anteriors clica aquí
pàgina web del Centre de Referència de Mobilitat d'ISTAS

T'informem que el teu correu electrònic forma part d'un fitxer, titularitat de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, que té per finalitat mantenir-te informat de l'activitat del Departament de Mobilitat de CCOO de Catalunya.

D'acord amb el que expressa la Llei orgànica de protecció de dades, amb referència a aquest fitxer, tant si vols exercir els teus drets d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició, com si vols resoldre qualsevol tipus de dubte sobre el tema, ens pots enviar un correu electrònic o trucar-nos al telèfon 934812906.