infoSostenibilitat, núm. 95, 30 de novembre de 2016

El projecte Life CLINOMICS es presenta a Vilafranca del Penedès

El passat 24 de novembre va tenir lloc la presentació del projecte Life CLINOMICS al Fòrum Berger Balaguer de Vilafranca del Penedès.

Com ja us vàrem avançar en el número anterior de l’InfoSostenibilitat, CCOO de Catalunya participa, junt amb altres set socis, en aquest projecte cofinançat amb fons europeus i que té per objectiu implementar accions per millorar l’adaptació de tres territoris als efectes del canvi climàtic. L’Alt Penedès, la Reserva de la Biosfera del Montseny i les Terres de l’Ebre són els tres territoris escollits en el marc del projecte, en els què s’analitzarà l’impacte del canvi climàtic i els seus efectes en tres sectors concrets: l’agroforestal, el turisme i la pesca.

Desprès d’unes paraules de benvinguda i de presentació de la jornada, per part del diputat Valentí Junyent i del President del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Francesc Olivella, es va donar pas a la primera taula d’experts que van exposar els principals impactes que té el canvi climàtic en l’agricultura, la gestió forestal, la pesca i el turisme. Pel que fa als sectors agrícola i forestal, es va incidir en la importància d’una bona adequació del tipus de conreus per tal de seleccionar aquelles varietats que presenten una major resiliència i capacitat d’adaptació als canvis en el règim de pluges, els efectes de les sequeres prolongades i l’increment de les temperatures que se’n deriven del canvi climàtic. Quant als boscos, es va destacar la gestió forestal com un instrument imprescindible per fer front a les sequeres en el context actual i en el futur. En el sector pesquer l’augment de la temperatura dels oceans afectarà les captures d’algunes espècies de peixos com el seitó i la sardina. Per tancar aquest bloc, es van presentar alguns estudis de prospectiva sobre l’evolució del turisme de sol i platja en les zones costeres de la península ibèrica, que mostren l’allargament de la temporada estival, però també l’augment de destins turístics de costa arreu d’Europa.

El segon bloc va proporcionar una visió d’aquests impactes per part d’algunes entitats que operen en els territoris seleccionats. Així, en primer lloc es va cedir la paraula al president de la DO del Penedès. Seguidament va intervenir un representant de l’Associació de propietaris forestals del Montseny, i va tancar la taula la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors. Cadascuna de les intervencions va exposar els reptes i les oportunitats que ja estan prenent forma en cada sector econòmic.

En el darrer bloc de la jornada, els quatre agents socioeconòmics que participen en el projecte CLINOMICS- CCOO de Catalunya, UGT, Unió de Pagesos i la Cambra de Barcelona- van reflexionar sobre els motius que els han dut a formar part d’un projecte d’aquestes característiques. Les organitzacions van coincidir en la importància de conèixer en profunditats els efectes del canvi climàtic en una diversitat de territoris i de sectors d’activitat. Només d’aquesta manera es podran elaborar i implementar estratègies d’adaptació efectives, en les quals serà imprescindible comptar amb la complicitat i la participació de tots els agents locals, sectorials, sindicals i socials dels territoris. En aquest sentit, Jose Manuel Jurado, responsable de sostenibilitat de CCOO, va insistir en la necessitat d’informar, formar i implicar als treballadors i les treballadores d’aquests sectors, com l’estratègia més efectiva per assolir l’èxit en la incorporació dels canvis que comportarà l’adaptació al canvi climàtic en les properes dècades.

Laura Diéguez Ferrer
Secretaria de Política territorial i Barcelonès

Consell de redacció: Miquel de Toro, José M. Jurado, Jordi Salvador, Salvador Clarós, Vicenç Tarrats, Laura Diéguez, Albert Vilallonga
Editor: Miquel de Toro
Direcció: José M. Jurado
El Consell de redacció no es fa necessàriament responsable de les opinions dels col·laboradors de l’infoSostenibilitat

Secretaria de política territorial i Barcelonès
CCOO de Catalunya

Via Laietana, núm. 16, 5a planta

correu electrònic
per veure els números anteriors clica aquí
pàgina web del Centre de Referència de Mobilitat d'ISTAS

T'informem que el teu correu electrònic forma part d'un fitxer, titularitat de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, que té per finalitat mantenir-te informat de l'activitat del Departament de Mobilitat de CCOO de Catalunya.

D'acord amb el que expressa la Llei orgànica de protecció de dades, amb referència a aquest fitxer, tant si vols exercir els teus drets d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició, com si vols resoldre qualsevol tipus de dubte sobre el tema, ens pots enviar un correu electrònic o trucar-nos al telèfon 934812906.