infoSostenibilitat, núm. 81, 30 de setembre de 2015

José M. Jurado, CCOO de Catalunya
SMSS 2015: reivindicant canvis al model mobilitat
Tradicionalment, l’editorial de setembre de l’InfoSostenibilitat tracta principalment sobre la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura (SMSS). Acostumava a comentar les activitats desenvolupades per CCOO de Catalunya dins d’aquestes dates, sempre reivindicadores de canvis cap a una mobilitat més segura, amable i sustentable. (+ informació)

Diagonal per a Tothom
CCOO exigeix informació sobre l'afectació de Seat a la manipulació de les emissions i defensa el pla industrial aprovat
Davant la confirmació per part de la direcció del grup Volkswagen, de la informació sobre el frau de manipulació de motors dièsel en el mercat americà infringint la normativa mediambiental dels EUA, CCOO del grup SEAT manifesta la seva preocupació per les possibles conseqüències i la seva decepció per la actitud dels dirigents del consorci responsables d'aquest frau. (+ informació)
Connexió dels dos tramvies per la Diagonal i redistribució dels autobusos per tota la ciutat sense retallades
Campanya de recollida de signatures a Change.org. Avancem amb el Pla de Mobilitat Urbana. Connectem Trambaix i Trambesòs per la Diagonal per millorar la qualitat i eficàcia del transport públic al principal carrer de Barcelona, al Baix Llobregat i al Barcelonès Nord. Connectar el tramvia també ha de servir per millorar l'autobús. No es tracta de suprimir autobusos sinó de canviar-los de lloc amb els criteris del PMU. (+ informació)

CCOO de Catalunya
Engañar a los conductores, vulnerar la ley
Los nuevos automóviles, incluyendo los modelos Mercedes clase A, C y E, el BMW serie 5 y el Peugeot 308, actualmente consumen alrededor de un 50% más de combustible que el que indicaron los resultados de sus pruebas de laboratorio, según revelan nuevos estudios recopilados por Transport & Environment (T&E), federación europea de la que forma parte Ecologistas en Acción. (+ informació)
Actes organitzats per CCOO de Catalunya, en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2015
En el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, CCOO de Catalunya organitza un seminari sobre l'accès als llocs de treball al Camp de Tarragona (+ informació) y un seminari sindical sobre reptes i potencialitats del desplegament de la T-Mobilitat (+ informació)

Nota de premsa CCOO Industria
Jordi Salvador i Laura Diéguez

CCOO y UGT exigen al Ministerio de Industria que se implique en la búsqueda de soluciones para Inovyn Solvay
Como no podía ser de otra manera, en el encuentro que esta mañana han mantenido CCOO de Industria y FITAG-UGT con el secretario de Estado de Energía se ha abordado en profundidad la delicada situación en que se encuentra Inovyn Solvay, después de que el Ministerio de Industria decidiera sancionar a la empresa y excluirla del contrato eléctrico de interrumpibilidad y de la subasta para 2016 que se celebró ayer. (+ informació)

Susanna Abella, portaveu de la PDE, ens parla a fons del Pla Hidrològic de l’Ebre
El passat 3 de setembre el “Consejo del Agua de la Cuenca del Ebro” va aprovar inicialment el Pla Hidrològic d’aquesta conca. Tant la PDE (Plataforma en defensa de l’Ebre), com els grups conservacionistes agrupats en la denominada “Cuenca Azul” hi van votar en contra. També s’hi van oposar entre d’altres 4 de les 9 comunitats autònomes representades: Catalunya, País Basc, Navarra i País Valencià. (+ informació)

ecologistasenaccion.org
S'aprova al Parlament l'autonomia de gestió per al contracte programa de FGC
Ahir dimecres, 22 de juliol, es va aprovar al Parlament l'autonomia de gestió per al contracte programa de FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya). L'aprovació de la Llei de finançament del transport públic, impulsada per ICV, porta un punt específic per als FGC, en la seva addicional vuitena, on textualment dóna autonomia de gestió al seu contracte programa. (+ informació)
Demanen menys gesticulació i més actuació en la lluita contra la contaminació
La Plataforma considera que la reunió d’ahir de la direcció amb els nous governs municipals arran de la comunicació de la Comissió Europea per l’incompliment dels límits anuals de NO2 era molt pertinent però considera erroni com ha estat plantejada per part de la Generalitat, derivant la pressió als municipis. (+ informació)

Pau Noy

Laura Diéguez Ferrer
El tranvía por la Diagonal, la mejor propuesta para Barcelona
Las elecciones municipales han clarificado la viabilidad política del tranvía por la Diagonal. Ada Colau y su grupo han ganado las elecciones con la promesa de construir el tranvía como una de las prioridades de su acción de gobierno. Por tanto, puede decirse con total tranquilidad que el pueblo ha apostado por el tranvía. (+ informació)

El vehicle elèctric agafa embranzida
Amb l’arribada del nou curs, sembla que el vehicle elèctric cobra protagonisme amb l’anunci de diverses iniciatives per a potenciar-lo, en el marc del Pla de l’energia i Canvi Climàtic de Catalunya 2012-2020 (PECAC 2020). (+ informació)

Cássio Paz

right2water.eu
En bici al trabajo
La campaña "En Bici al Trabajo" tendrá su punto de partida el próximo día 24 de noviembre, con una Pedalada con origen en el Centro Empresarial del World Trade Center de Barcelona (Moll Vell de Barcelona, S/N) hacia el Jardí dels Drets Humans (en Zona Franca). (+ informació)
Victoria para los ciudadanos, victoria para el derecho humano al agua
Esta victoria es por los defensores del Derecho al Agua y también por la democracia en la Unión Europea. Este voto añade al apoyo de 1.9 millones de firmas recogidas, respaldadas con lo acordado previamente con los candidatos a presidente de la Comisión Europea y el informe del Comité social y económico ya que todos ellos llamaron a la Comisión a actuar. La comisión Europea no puede ignorar la demanda de una legislación concreta. (+ informació)

El Park(ing) Day 2015 en imatges
Per celebrar el Park(ing) Day, el passat 18 de setembre CCOO de Catalunya i la Plataforma en Defensa del Transport públic (PTP) vam ocupar una plaça d’aparcament a la Plaça Universitat de Barcelona. (+ informació)

Nota de premsa Generalitat de Catalunya
Volkswagen y la industria del automóvil: del bloqueo a los engaños
Al hilo del escándalo Volkswagen, Ecologistas en Acción llama la atención sobre la estrategia que ha seguido la industria automovilística mundial, en particular, la europea, y dentro de esta, la alemana: bloquear y retrasar en lo posible las medidas que reducen los impactos de los automóviles, tanto en lo referido a emisiones tóxicas para la salud como a las que provocan el cambio climático. (+ informació)
El Govern aprova el títol d'FP d'energies renovables per donar resposta a les necessitats del sector
El Govern ha aprovat avui el decret que estableix el currículum del títol de formació professional de grau superior d’energies renovables. L’objectiu del cicle formatiu és donar resposta a les necessitats de qualificació professional detectades a Catalunya en aquest sector, atès que el perfil professional evoluciona cap a les competències relacionades amb la instal·lació i manteniment de parcs eòlics i instal·lacions fotovoltaiques amb connexió a la xarxa i sense. (+ informació)
Generalitat de Catalunya
aiguaesvida.org
Mobilitat eficient a Catalunya
Dades de les diferents estacions de recàrrega i del parc de vehicles eficients a Catalunya. Actualització: 2n trimestre 2015. Institut Català d’Energia. (+ informació)
Iniciativa Ciutadana Europea sobre aigua
El Parlament Europeu va aprovar dimarts dia 8 de setembre la majoria d’aspectes recollits en la ponència que defensava la Iniciativa Ciutadana Europea (ICE), la primera de les seves característiques que arriba a les institucions europees després de recollir prop de 2 milions de suports. (+ informació)

nuevomodeloenergetico.org
Nota de premsa PTP
El sector eléctrico ha recibido pagos ilegítimos superiores a 80.000 millones de euros desde su liberalización
El análisis de legitimidad de los pagos realizados por los usuarios particulares y empresariales (PYMES fundamentalmente) al sector eléctrico español tras el intento de liberalización posterior a 1997 (1998-2013) se centra en investigar: la justificación de los pagos, la coherencia entre la justificación y el destino real de los mismos, si son económicamente razonables, las condiciones en las que fueron instituidos y, en general, si sirven a los intereses de la población. (+ informació)
22 de setembre: diada amb cotxes
22 de setembre, es celebra el dia mundial sense cotxes. Catalunya ha ajornat aquesta diada i la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura a la setmana de l'11al 18 d'octubre de 2015, amb motiu de les eleccions al Parlament del 27S. Per tant avui serà un dia "normal" amb cotxes. Un 22 de setembre amb cotxes també ens ha de fer reflexionar sobre diverses qüestions que afecten la nostra manera de moure'ns. (+ informació)

ambientum.com
Plataforma Trens Dignes de les Terres de l'Ebre
Rehabilitación energética, una prioridad y una oportunidad para todos
El nuevo Programa de Ayudas para la Rehabilitación Energética de Edificios existentes (Programa PAREER-CRECE), gestionado por el IDAE, establece importantes modificaciones respecto al anterior programa de 2013 dirigido exclusivamente a viviendas y hoteles, y que ahora se extienden a la rehabilitación de todos los edificios existentes destinados a cualquier uso. (+ informació)

Comunicat 37: el servei ferroviari i d'autobusos ha de ser complementari i no substitutiu
Des de la Plataforma Trens Dignes (PTD) sempre valorarem positivament qualsevol acció que supose avançar en les comunicacions a les Terres de l’Ebre. Dit això, considerem que la millora del servei ferroviari ha de ser complementària i no substitutiva de la millora del servei d’autobusos i viceversa. El transport públic és un servei ciutadà i s’ha d’anar cap a la intermodalitat, apostant per una millora integral i conjunta, no substitutiva. (+ informació)

vialibre-ffe.com
Generalitat de Catalunya
Licitada por más de 8,3 millones la modernización de la infraestructura entre El Prat de Llobregat y Barcelona Sants
El contrato contempla además una partida adicional de 1.761.542 euros (sin IVA) en concepto de los materiales y servicios aportados directamente por Adif, lo que eleva las inversiones a 8.388.255 euros. (+ informació)

LLEI 21/2015, del 29 de juliol, de finançament del sistema de transport públic de Catalunya
La mobilitat de les persones és un dret social que cal garantir i preservar a partir d’un finançament suficient i solidari. Aquesta llei de finançament del sistema de transport públic respon a la disposició addicional vuitena de la Llei 9/2003. (+ informació)

Manel Ferri
Los sindicatos del Grupo Renfe de Barcelona denuncian la agresión del interventor en ruta y las condiciones de seguridad de Rodalies de Catalunya
El pasado sábado día 22 de agosto un interventor de Barcelona de la Direcció de Rodalies de Catalunya sufrió una salvaje agresión por parte de un viajero desprovisto de billete en un tren de la Línea R3 de Barcelona a Puigcerda en la estació de Mollet Santa Rosa. (+ informació)

La ecomovilidad laboral genera empleo
Por primera vez se presenta una radiografía completa del modelo de movilidad que existe actualmente en España, el análisis de la evolución de cada una de las modalidades y sus impactos: consumo de energía y emisiones. El estudio incluye además un análisis de la legislación, las estrategias y la planificación disponibles a nivel europeo, nacional y autonómico para la promoción de la movilidad sostenible. (+ informació)

ambientum.com
Rehabilitación energética, una prioridad y una oportunidad para todos

Per primera vegada, President de Catalunya i Batlle de Barcelona es posen d'acord per enllaçar el "tramvia interruptus"
La PTP celebra que a la primera reunió entre el President de la Generalitat, Sr. Artur Mas, i l'Alcaldessa de Barcelona, Sra. Ada Colau s'hagi tractat assumptes de transport públic. Concretament s'ha donat un pas més per la llargament reivindicada connexió dels dos trams de tramvia de la Diagonal. (+ informació)

elpais.com
Los carriles ‘bici’ de las calles de Londres y Numancia, listos este año
El Ayuntamiento de Barcelona tiene intención de acabar antes de finales de año los carriles bici de la calle de Numància, Londres y las plazas de Espanya, Carbonera y Joan Carles I. En cambio, dejará para el año 2016 las vías ciclistas previstas en la Travessera de Gràcia, la calle de Cartagena y el tramo que falta en la de Marina. (+ informació)
El cambio climático es la mayor preocupación del mundo, según una encuesta
Una encuesta efectuada por el Pew Research Center (entidad no gobernamental de estudios sociales con sede en Washington, EE.UU.) con entrevistas a 45.340 personas de 40 países concluye el cambio climático es la principal preocupación a escala mundial. (+ informació)

cincodias.com

Nota de premsa Ajuntament de Barcelona
El reto de reducir su huella de carbono mientras va al trabajo
Andar, pedalear o coger el autobús en vez del coche privado durante siete días y convertir esta práctica en un hábito en el largo plazo. El objetivo: fomentar la sostenibilidad en el transporte, el cuidado del entorno e incorporar conductas saludables en el lugar de trabajo. (+ informació)
L’Ajuntament de Barcelona encarrega els estudis previs per la connexió dels dos tramvies
La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha acordat encarregar a la societat municipal Barcelona d’Infraestructures Municipals SA (BIMSA) la realització dels estudis que han de garantir la viabilitat de la unió de les dues xarxes de tramvia (Trambaix i Trambesòs), juntament amb les actuacions de redacció de projectes, les actuacions prèvies i/o complementàries, les assistències i l’execució de les obres d’aquesta infraestructura. (+ informació)
elpais.com
Seat se desmarca de la estrategia eléctrica de Grupo Volkswagen
Martin Winterkorn, el presidente de Grupo Volkswagen, anunció en la víspera del lunes la decidida apuesta del consorcio automovilístico alemán por el coche eléctrico. Diferentes marcas del consorcio lanzarán en los próximos cinco años una veintena de vehículos eléctricos o híbridos enchufables. (+ informació)
Un informe muestra que Catalunya está muy lejos de ser una economía circular
La Fundación Prevención de Residuos y Consumo Responsable ha presentado el informe Catalunya cap al Residu Zero en el que se analizan una treintena de indicadores que demuestran que en materia de gestión de residuos, consumo y energía, Catalunya todavía está muy lejos de ser una economía circular. El informe ofrece, en este sentido, un conjunto de datos de interés sobre la situación actual de la gestión de residuos y el consumo responsable en Catalunya. (+ informació)

Nota de premsa Generalitat de Catalunya
El sector empresarial pide reactivar la energía eólica en Catalunya
La Associació Eòlica de Catalunya (EolicCat) ha pedido a los representantes políticos la reactivación del sector eólico, con el fin de cumplir con los objetivos climáticos y energéticos de la Unión Europea y la planificación de Catalunya 2012-2020. Así se han manifestado en la jornada Catalunya, hacia la autosuficiencia energética: objetivos 2020. El papel de la energía eólica. (+ informació)
Nous descomptes de fins al 60% sobre el bitllet senzill amb la nova T-10 entre les Terres de l'Ebre i Barcelona
El Departament de Territori i Sostenibilitat posa en marxa el proper 7 de setembre nous descomptes en la targeta T-10 en els desplaçaments entre les Terres de l’Ebre i Barcelona. Així, s’unificarà el preu d’aquest títol per a qualsevol municipi de les Terres de l’Ebre amb la línia regular de bus a Barcelona i passarà a costar 95 euros. (+ informació)

ecologistasenaccion.org
La PTP celebra l’increment d’oferta previst al bus Reus – Tarragona però reclama la Generalitat un seguiment de la companyia MONBUS per a què compleixi el servei programat
L'Associació per la promoció del transport públic (PTP) valora positivament l'anunci d'increment de l'oferta de transport públic per carretera entre Reus i Tarragona, feta ahir pel Departament de Territori i Sostenibilitat. (+ informació)
Voto contrario a la aprobación del Plan Hidrológico de la Cuenca del Ebro
La Plataforma en Defensa del Ebro en nombre y representación de los 46 colectivos de Cuenca Azul, plataforma de la que forma parte Ecologistas en Acción, ha presentado hoy el voto motivado contrario al Plan Hidrológico de la Cuenca del Ebro. (+ informació)

creal.cat
Acord històric: s’aprova per unanimitat la llei de finançament del transport públic de Catalunya
La PTP celebra l'aprovació per unanimitat al Parlament de la llei de finançament del sistema integrat del transport públic de Catalunya, per unanimitat. Es tracta d'un acord històric que té com a objectiu donar garanties la quarta pota de l'estat del benestar: la mobilitat sostenible. (+ informació)
L'exposició prenatal a la contaminació de l'aire s'associa al creixement fetal
Investigadors del CREAL (Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental), centre aliat ISGlobal, han participat en un estudi del projecte INMA (Infància i Medi Ambient) publicat recentment a Environmental Health Perspectives. (+ informació)

Publicacions

Agenda

Cambium, núm. 35, revista digital de Medio Ambiente de CCOO de Castilla y León (+ informació)
  Seminari sindical: Reptes i potencialitats del desplegament de la T-Mobilitat, 14 d'octubre, organitzat per CCOO de Catalunya (+ informació)

Seminari: La mobilitat sostenible i segura als centres de treball, 15 d'octubre, organitzat per la Unió Intercomarcal de Tarragona de CCOO de Catalunya (+ informació)

Consell de redacció: Miquel de Toro, José M. Jurado, Jordi Salvador, Salvador Clarós, Vicenç Tarrats, Laura Diéguez, Albert Vilallonga
Editor: Miquel de Toro
Direcció: José M. Jurado
El Consell de redacció no es fa necessàriament responsable de les opinions dels col·laboradors de l’infoSostenibilitat

Secretaria de política territorial i Barcelonès

Via Laietana, núm. 16, 5a planta

correu electrònic
per veure els números anteriors clica aquí
pàgina web del Centre de Referència de Mobilitat d'ISTAS

T'informem que el teu correu electrònic forma part d'un fitxer, titularitat de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, que té per finalitat mantenir-te informat de l'activitat del Departament de Mobilitat de CCOO de Catalunya.

D'acord amb el que expressa la Llei orgànica de protecció de dades, amb referència a aquest fitxer, tant si vols exercir els teus drets d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició, com si vols resoldre qualsevol tipus de dubte sobre el tema, ens pots enviar un correu electrònic o trucar-nos al telèfon 934812906.