infoSostenibilitat, núm. 64, 31 de gener de 2014

“Un servei públic que funciona com una empresa”
Protestes ciutadanes en contra de les pujades del transport públic i la retallada de serveis

Des de fa anys, però especialment des de que va començar la crisi econòmica que tantes conseqüències està provocant a la nostra societat, les constants pujades dels serveis del transport públic estan provocant una sèrie de protestes ciutadanes que han desembocat, en les darreres setmanes, una autèntica “revolució” en contra del darrer “tarifazo” introduït per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en què participen la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i altres consorcis metropolitans.

A partir de l’anunci de les noves pujades del transport, el proppassat mes de desembre de 2013, grups de ciutadans i ciutadanes, untament amb associacions de veïns i veïnes, associacions de defensa del transport públic, sindicats, etc., han començat a convocar concentracions i manifestacions que han anat creixent paulatinament. Aquestes concentracions han estat un èxit cada cop més gran, davant el que es considera un abús i un autèntic desafiament als sectors més castigats per la crisi, l’atur i les retallades: s’encareixen els bitllets, mentre es retallen i eliminen els serveis, especialment les línies d’autobús (des de 2007 s’han reduït un 10% els serveis de bus de barri entre setmana, i un 25% els caps de setmana). Dels tres punts inicials de concentració de la primera mobilització (Nou Barris, Sant Andreu i Santa Coloma de Gramenet, el passat 30 de desembre), es va passar a vuit el 3 de gener, una gran manifestació a la plaça Sant Jaume el dia 9, a 22 estacions el 15 de gener, i a una trentena el 22 de gener. Al mateix temps s’han produït aturades temporals als serveis de Metro i Rodalies.

L’últim “tarifazo” ha provocat l’augment continuat de les tarifes, que ja suposa un 71% des de fa deu anys, i està molt per sobre dels increments de l’IPC, i converteix el transport públic, pagat per tots a través dels impostos, en un luxe per als ciutadans i ciutadanes, i en un autèntic transvasament de fons públics cap a les empreses que el gestionen.

Tots aquests sectors socials demanen que s’anul·lin les pujades decretades per a aquest any, que es torni als preus de 2013 i que s’obri un període de debat amb les associacions cíviques, veïnals i sindicals, per buscar un sistema tarifari que no sigui tan excloent com aquest, i més en aquests moments de crisi. Aquest és un debat que s’ha anunciat, repetidament, en els darrers anys, des de l’ATM i des del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, però que, fins al moment, no s’ha posat en marxa mai. I això, mentre s’està preparant i planificant la tan “cacareada” T-Mobilitat, l’opció estrella de les administracions i que, fins ara, no té cap concreció, cap debat social i cap format específic. Com a reacció davant les protestes, l’ATM ha anunciat que negociarà amb les organitzacions convocants i participants de les mobilitzacions però, de moment, es tracta únicament d’un anunci mediàtic perquè, fins ara, no s’han posat en contacte amb cap de les organitzacions convocants. A més, les organitzacions convocants assenyalen que, per a que comenci la negociació el requisit mínim és la retirada de la pujada, perquè si no, les converses no serien creïbles.

Fotografies d'Albert Parés i Sílvia Casorrán
Una altra de les crítiques que es repeteixen a les manifestacions, i que va estar impulsada per declaracions de les organitzacions sindicals de TMB, va dirigida contra l’opacitat de TMB respecte als sous dels directius i a una estructura d’empresa massa sobredimensionada. En aquests sentit, la direcció de TMB manté una total opacitat al voltant dels seus pressupostos i dels membres del seu equip directiu, el seu salari fora de conveni (totalment desconegut), els vehicles oficials dels que gaudeixen i el motiu pel qual alguns càrrecs polítics acaben ocupant llocs dins d’aquesta direcció.

El que està passant és un fenomen desconegut, perquè està creixent en extensió i nombre de participants, i sembla una reacció similar a la que la nostra societat ha plantejat davant de les retallades en la sanitat, l’educació, la justícia, la reforma laboral, etc. I això queda reflectit, per exemple, en algunes de les pancartes o consignes que s’esgrimeixen durant les concentracions: “transport públic a preus populars”, “prou abusos! El transport públic és un dret, no un privilegi!”, “un servei públic que funciona com una empresa”, “que el bitllet el pagui Millet” o “sí es pot, efecte Gamonal”, demostren el descontentament social davant la situació econòmica i social, la corrupció política, etc., i demostra la indignació social, una demostració de força de cara a la reivindicació principal que, en aquest cas, és la retirada de les tarifes.

Fins i tot el comitè d’empresa de Ferrocarril Metropolità de Barcelona ha manifestat el seu desacord amb el nou “tarifazo”, en unes declaracions adreçades al President de TMB, en la que assenyalen el seu “rebuig a aquest nou atac a la ciutadania en general i a la classe treballadora en particular que es veu novament abocada a un desembors injustificat per part d’una empresa que s’autodenomina pública i fins i tot solidària”. Tanmateix, el comitè d’empresa va expressar la seva “absoluta solidaritat envers les organitzacions socials que treballen per que aquest ajuntament no assoleixi els seus objectius de convertir el transport públic d’aquesta ciutat en un luxe per a les persones que hi viuen i hi treballen, afavorint altres projectes que no volem ni necessitem”. Finalment, el comitè d’empresa està en contra de l’augment tarifari “per entendre que estan basades en un afany recaptatori que escanya cada dia més a una ciutadania que ja de per si té molt minvada la seva economia en aquest temps de crisi que han provocat els mateixos polítics i empresaris que ara ens volen fer pagar el seus errors i la seva incompetència” (veure el document).

En aquest sentit, el comitè d’empresa també ha demanat informació al President de la TMB sobre l’augment de requisits per aconseguir la T-Aturat, així com les raons que han portat a endurir les condicions per accedir a aquest títol de transport i quina és la situació actual. Així mateix, s’insta a explicar la denegació d’aquest títol de transport a persones que han exhaurit la prestació del subsidi d’atur (veure el document).

Fins ara, la lògica de l’ATM no és la promoció del transport públic, sinó resoldre els problemes financers provocats per una política de finançament que no està ben plantejada. El sistema de pujades de transport és una estratègia per tapar una pilota financera que s’ha muntat per no tenir ben finançat el seu sistema.

Per tot això, des de CCOO de Catalunya reclamem la convocatòria urgent d’una taula social de negociació tarifària, que tingui com a objectiu bàsic, adequar els preus als ingressos de la població i on tinguin cabuda tots els diferents agents socials. I, mentrestant, és imprescindible que es retiri l’augment de preu d’aquest 2014 i es congelin les tarifes de 2013, tal com venim reclamant des de que va començar la crisi.

La ciutadania està cansada de veure com l’administració retalla serveis, retira ajudes i desnona famílies, castiga els que aposten pel transport públic, que per a molts és l’únic mitjà de transport per anar a treballar o a la recerca de feina, mentre afavoreixen a determinats lobbys econòmics i financers, com les concessionàries d’autopistes. L’augment de preus, molt per sobre dels increments de l’IPC, converteix el transport públic en un luxe per als usuaris, i en un autèntic transvasament de fons públics cap a empreses privades.

En resum, els usuaris estem cansats de pagar anys d’acumulació del deute de les obres faraòniques de les administracions (com la L9) i del caduc argument de que es vol fomentar l’ús del transport públic per part de les administracions i que per això es pugen les tarifes: s’ha de canviar de política tarifària, per poder fidelitzar als usuaris, i no continuar incrementat uns preus ja molt elevats, al mateix temps que es retallen constantment els serveis entre els més desafavorits (per exemple en l’accés als polígons industrials). Les administracions no poden continuar excusant-se en la crisi per explicar la baixada del passatge, i no al constant increment dels preus, que fan més atractius els mitjans de transport privats, especialment la moto.

També són necessàries noves formes de gestió i de finançament, com destinar els ingressos dels peatges (que ara van a les arques d’empreses que ja han recuperat les seves inversions), o de les zones d’aparcament regulat (que han baixat els preus, igual que l’impost de circulació) a la millora del sistema i la gestió del transport públic.

La crisi, que hauria estat una oportunitat per aconseguir que la ciutadania es decantés pel transport públic, donat que el transport privat és més car, s’ha desaprofitat, en aquest sentit, amb constants retallades de serveis i constants increments de preus, en una situació en la que la qualitat de l’aire que respirem a les nostres ciutats empitjora constantment.

Miquel de Toro
Tècnic de mobilitat, CCOO de Catalunya

Consell de redacció: Miquel de Toro, José M. Jurado, Jordi Salvador, Salvador Clarós, Vicenç Tarrats, Laura Diéguez, Albert Vilallonga
Editor: Miquel de Toro
Direcció: José M. Jurado
El Consell de redacció no es fa necessàriament responsable de les opinions dels col·laboradors de l’infoSostenibilitat

Secretaria de política territorial i Barcelonès
CCOO de Catalunya

Via Laietana, núm. 16, 5a planta

correu electrònic
per veure els números anteriors clica aquí
pàgina web del Centre de Referència de Mobilitat d'ISTAS

T'informem que el teu correu electrònic forma part d'un fitxer, titularitat de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, que té per finalitat mantenir-te informat de l'activitat del Departament de Mobilitat de CCOO de Catalunya.

D'acord amb el que expressa la Llei orgànica de protecció de dades, amb referència a aquest fitxer, tant si vols exercir els teus drets d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició, com si vols resoldre qualsevol tipus de dubte sobre el tema, ens pots enviar un correu electrònic o trucar-nos al telèfon 934812906.