CCOO d’Indústria apostem pels comitès d’empresa europeus com a eina estratègica en la acció sindical internacional

Molt bona acollida de la jornada de treball sindical organitzada per la federació

Uns 140 delegats i delegades de 108 empreses multinacionals dels nostres sectors van participar en la jornada de treball sindical sobre comitès d’empresa europeus organitzada per la federació el passat 5 de maig, amb l’objectiu d’aprofundir en el coneixement de les eines i els drets que tenim en aquest àmbit per dur a terme la nostra acció sindical i treure el màxim partit de la figura dels comitès d’empresa europeus. CCOO d’Indústria valorem molt positivament la bona acollida de la jornada entre els delegats i delegades assistents, que van tenir l’oportunitat de compartir i intercanviar experiències.

Aquesta és la primera jornada del cicle que estem treballant des de la Secretaria d’Internacional, en una clara aposta per donar un impuls a la figura dels comitès d’empresa europeus a les empreses multinacionals dels nostres sectors, donar les eines i formació necessàries als delegats i delegades de CCOO que formen part d’aquests comitès per poder afrontar les diferents situacions que es poden trobar (processos d’informació i consulta sobre plans de reestructuració, processos de compra-venda, fusions empresarials…) i definir una estratègia sindical en l’àmbit dels comitès europeus, en coordinació amb els sindicats internacionals i europeus.

En aquesta primera jornada va participar com a ponent el responsable d’Acció Sindical Internacional de la federació estatal, Juan Blanco, que va remarcar la importància del dret d’informació i consulta per poder afrontar amb garanties la negociació dels processos industrials, i també va destacar la importància de coordinar i lligar bé les polítiques sectorials per facilitar la tasca dels comitès europeus. Per la seva banda, el secretari general de CCOO d’Indústria de Catalunya, José Antonio Hernández, va incidir en la necessitat de guanyar espai sindical als comitès d’empresa europeus i lluitar amb força pel compliment dels drets reconeguts en les directives europees.

En el decurs de la jornada, els delegats i delegades assistents es van dividir en diversos grups de treball per debatre en petit comitè diferents aspectes relacionats amb el funcionament mateix dels comitès d’empresa europeus, els acords interns, les estratègies de comunicació sindical, les eines de les quals disposem i els recursos als quals tenim drets, i la capacitat de negociació en aquest àmbit. El debat en grups va ser enriquidor i molt intens, i les conclusions de cada grup es van presentar després al conjunt d’assistents a la jornada.

Document de resum de les conclusions

A tenir en compte davant del Brexit, en matèria de CEE

El responsable d’Internacional de la federació, Bernat Villarroya, va plantejar alguns aspectes a tenir en compte davant del Brexit, pel que fa als comitès d’empresa europeus (CEE), que es resumeixen en tres punts:

1. En els casos d’empreses que tenen plantes al Regne Unit, és important la solidaritat amb els treballadors i treballadores d’aquestes plantes. Cal que els seus representants continuïn formant part dels comitès europeus, com fins ara, mantenint els seus drets actuals.

2. En els casos en què la seu europea de l’empresa és al Regne Unit, cal vetllar perquè hi hagi un canvi de seu (i per tant de la legislació aplicable als CEE) i que aquest canvi sigui acordat amb la part social, d’acord amb criteris objectius com, per exemple, l’Estat amb més nombre de treballadors.

3. Cal exigir a totes les empreses que comparteixin amb la part social els estudis sobre com afectarà el Brexit a l’empresa (vendes, proveïdors, clients, mercats vinculats, produccions…).