CCOO i UGT signen aquest dilluns, 4 de març, el IV Conveni únic per al personal laboral de l’Administració general de l’Estat

Aquest dilluns, 4 de març, està prevista la signatura del IV Conveni únic per al personal laboral de l’Administració general de l’Estat, després de la denúncia per part de CCOO i UGT el desembre del 2015 del conveni actual. Tots dos sindicats (la majoria en la taula de negociació) han aconseguit, després de diversos mesos de dures i intenses negociacions, l’acord amb el Govern sobre un text i unes taules salarials que suposen un important avenç en les condicions de treball de prop de 40.000 treballadors i treballadores d’aquest àmbit.

Han estat més de tres anys després d’aquella denúncia, a la qual no es van unir altres sindicats per no oposar-se al Govern de llavors, marcats en la seva major part per la nul·la voluntat del Govern del Partit Popular d’arribar a acords. Aquesta paralització de la negociació va portar UGT i CCOO a convocar mobilitzacions d’empleats i empleades públiques per tot el territori nacional, però no va ser fins al mes de setembre passat, amb el canvi de govern, quan es va poder impulsar veritablement el diàleg.

Després de mesos d’intenses reunions, i d’anar acostant postures amb l’Administració, CCOO i UGT consideren que s’ha aconseguit la majoria dels objectius que s’havien marcat ja el 2015, començant per una millora retributiva per al personal laboral de l’Administració general de l’Estat que es xifra en un increment del 14 % entre 2018 i 2020 per als salaris més baixos.

Punt essencial d’aquest nou conveni és l’adequació de la classificació professional al marc educatiu en vigor i al Sistema Nacional de Qualificacions Professionals, la qual cosa suposa una veritable modernització de la classificació del personal laboral i permet al mateix temps una clara definició d’especialitats i de llocs de treball, reivindicació que UGT i CCOO feia anys que posàvem de manifest.

El IV Conveni únic preveu per primera vegada en l’àmbit de l’Administració general de l’Estat la possibilitat per al personal d’acollir-se a la jubilació parcial anticipada. Aquest objectiu, aconseguit en l’últim moment després de dirigir totes dues organitzacions una carta a la ministra Meritxell Batet marcant-lo com a clau per arribar a un acord final, suposa un abans i un després en la situació del personal laboral de l’Administració general de l’Estat, la mitjana d’edat actual de la qual supera els 55 anys.

Altres aspectes, com el desenvolupament del dret a la carrera professional, la revisió de les retribucions complementàries, la implantació d’un sistema àgil de mobilitat per al personal o l’impuls a processos de canvi de règim jurídic per a personal laboral que desenvolupa tasques anàlogues a les de personal funcionari, són algunes de les fites que CCOO i UGT s’havien fixat. Tots dos sindicats consideren que incloure aquestes mesures al conveni únic fa que el text respongui a les exigències plantejades i redundi en benefici de les treballadores i treballadors durant els pròxims anys.