L’Audiència Nacional torna a donar la raó a CCOO enfront del fons voltor Springwater pel ERTE d’ Unipapel

De nou l’Audiència Nacional s’ha hagut de pronunciar sobre si existia grup laboral entre les empreses de Springwater Capital SpainSL (actualment Investment Monitoring ServicesSL) i Unipapel, com a CCOO ve reclamant des de 2016 davant la Sala social tant de l’Audiència Nacional com del Tribunal Suprem i que al seu moment no va entrar a analitzar.

L’Audiència Nacional condemna solidàriament a les empreses que conformen grup laboral, com ja ho van reconèixer anteriorment el Tribunal Superior de Justícia del País Basc o la mateixa Audiència Nacional en el cas de Delion Communications.

Es constata la responsabilitat d’Unipapel SLSpringwater Capital Spain SL i Delion Holding Spain SL, l’administrador únic de la qual a tot moment és Martin Gruschka, declarant la nul·litat de la suspensió dels contractes durant els dotze mesos en els quals els treballadors van estar en aquesta situació. La sentència insta a reposar a les treballadores i treballadors afectats en les mateixes condicions anteriors a la suspensió de l’Expedient de Regulació d’Ocupació Temporal (ERTE) aplicat el juliol de 2016, més l’abonament de les quantitats deixades de percebre i el reintegrament de les prestacions al Servei Públic d’Ocupació. Els més de 300 treballadors i treballadores d’ Uniapapel van ser posteriorment acomiadats a través d’un Expedient de Regulació d’Ocupació (EREel setembre de 2017 per l’administració concursal, el qual CCOO va recórrer judicialment i està a l’espera de sentència.

Encara que Springwater Capital Spain SL ha canviat recentment la seva denominació social per Investment Monitoring Services SL, no li eximeix de la seva responsabilitat en la seva relació amb Unipapel i les persones que treballaven per a ella. “Més de tres-centes treballadores i treballadors van perdre la seva ocupació per l’afany d’enriquiment ràpid del fons voltor”, critica CCOO.

Investment Monitoring Services segueix sent titular de nombroses empreses al nostre país, entre les quals es troba l’agència de viatges Nautalia, del grup Wamos (antic Grup Pullmantur) i adjudicatària d’importants i sensibles contractes públics, i és co-concessionari de la plaça de toros de les Vendes de Madrid.

“Des de CCOO vam seguir treballant per recuperar els drets que aquests fons de capital de risc, que actuen com a fons voltor, han arrabassat als treballadors i treballadores d’Unipapel. I continuarem la batalla contra aquests fons voltor, com Springwater, que basen el seu model de negoci en el benefici ràpid, sense responsabilitat empresarial alguna, encara que sigui a costa del tancament d’empreses, l’acomiadament de les treballadores i treballadors, i deixant milionaris deutes a les arques públiques, tant a la Seguretat Social com a Hisenda. Sorprèn igualment que grups empresarials que actuen així, i fins fa poc amb total impunitat, accedeixin a importants i sensibles contractes públics”.