Nou model organitzatiu de disciplines a Orange

El 30 d’octubre la plantilla sabrà a quina disciplina o família pertany

Els aproximadament 700 llocs i 3.000 empleats i empleades d’Orange han estat agrupats en 53 disciplines; és a dir, 53 agrupacions que tindrien entre 30 i 100 persones cadascuna i que comparteixen un perfil laboral o habilitats professionals similars. En general, no hi ha hagut gaires canvis i gran part de les disciplines es corresponen amb les antigues divisions de les diferents àrees a l’empresa.

L’empresa ha explicat el model en diverses reunions, però CCOO vol aclarir que en cap moment ha participat en la seva elaboració. El disseny, les competències, les funcions i, sobretot, qui està en cadascuna de les disciplines constitueixen un model organitzatiu d’elaboració exclusiva per part de l’empresa que, segons diuen, servirà principalment per a assumptes relacionats amb la formació i la mobilitat professional.

Orange insisteix que no hi ha una foto fixa de l’organització i que amb el pas del temps, a mesura que evolucioni el model, hi haurà amb tota seguretat canvis i adaptacions. També assegura que el 30 d’octubre tota la plantilla de manera individual haurà de saber quina és la seva disciplina; l’empresa diu que està oberta a estudiar qualsevol possible error d’ubicació en una o altra disciplina.

Del següent pas, que serà el que digui nivells de contribució, amb prou feines es té informació. En el seu moment, l’empresa deia que aquests nivells de contribució s’articulaven sobre diversos apartats: titulació acadèmica, habilitats, talent, experiència professional i impacte en el negoci. I en aquest punt és on pot haver-hi, segons el parer de CCOO, més dificultats, ja que sembla entroncar directament amb qüestions tan bàsiques com la categoria o el grup professional, els salaris, la remuneració variable, els plusos, etc.

CCOO avisa altra vegada sobre els riscos de crear una organització laboral, professional i salarial paral·lela i al marge del conveni col·lectiu i sense comptar amb la representació social. L’empresa no ha de donar per segurs molts aspectes que legalment han de negociar-se amb els representants dels treballadors, ja que suposen canvis organitzatius profunds i de gran calat que poden afectar de manera substancial les condicions laborals, econòmiques i socials de la plantilla d’Orange.

Finalment, CCOO destaca la anormalitat que suposa signar un pla d’igualtat fa tot just unes setmanes perquè l’empresa té ara com a líders de disciplina 42 homes davant 10 dones… El Pla d’igualtat d’Orange estableix la premissa de tenir en compte el sexe menys representat per a promocions, contractacions, nomenaments, etc. Clarament Orange ha perdut l’oportunitat de corregir una greu anomalia en què les dones són sistemàticament descartades per als llocs de responsabilitat. CCOO espera que no segueixin per aquest camí i demana una rectificació.