CCOO torna a exigir un pla d’igualtat per al Grup Iberia

DESPRÉS DE LA MULTA D’INSPECCIÓ DE TREBALL PER DISCRIMINACIÓ SEXISTA

El sindicat considera que si s’hagués aprovat un pla d’igualtat per a tota l’empresa, com va demanar CCOO a la Direcció General de Treball el 2010 i com obliga la llei d’igualtat, s’haurien pogut evitar actuacions empresarials discriminatòries contra les dones com és incloure la prova d’embaràs en el procés de selecció de personal.

Després de l’anunci d’Iberia que deixarà d’incloure la prova d’embaràs en el procés de selecció de personal, pel fet que la Inspecció de Treball balear hagi multat Iberia amb 25.000 euros, CCOO torna a exigir al Grup Iberia que negociï el pla d’igualtat a què l’obliga la llei d’igualtat des del 2007 en tenir una plantilla de més de 250 persones. Concretament el Grup Iberia, segons les seves pròpies dades, té més de 16.000 treballadores i treballadors.

“CCOO, com a sindicat majoritari en el Grup Iberia i en el sector aeri, sempre ha apostat per la negociació d’un pla d’igualtat que fomenti la igualtat de tracte i d’oportunitats i elimini la discriminació per raó de sexe, confiant que no sigui necessari que intervingui la Inspecció de Treball per a la seva posada en marxa. Així mateix, sempre hem treballat en la línia d’afavorir l’aplicació de la Llei de prevenció de riscos laborals i, sent la protecció de la maternitat una de les nostres prioritats, ens hem mantingut vigilants en què s’adaptaran les condicions laborals de les treballadores en estat de gestació i que no pogués suposar un motiu de discriminació en l’accés a un lloc de treball “.

Negociació del pla d’igualtat
El 2008, després de la signatura del XVII Conveni col·lectiu entre Iberia i el seu personal de terra, es va constituir una comissió de treball per a l’elaboració d’un pla d’igualtat. Posteriorment, tant en el conveni de tripulants de cabina de passatgers com en el de pilots, també es va pactar la creació d’una comissió amb el mateix objectiu. Durant l’any 2010 es van produir reunions d’aquesta comissió. L’objectiu de l’empresa sempre va ser acordar un pla d’igualtat per a cada col·lectiu amb conveni.

La negociació es va paralitzar el juny del 2010 quan CCOO va plantejar una consulta a la Direcció General de Treball, en entendre que la Llei orgànica 3/2007 estableix que l’àmbit en què s’han de negociar els plans d’igualtat és l’empresa, independentment del conveni que se’ls apliqui.

La Direcció General de Treball va donar la raó a CCOO el 22 d’octubre del 2010. En mantenir la negociació paralitzada, el febrer del 2011, el sindicat va enviar un escrit a la direcció d’Iberia sol·licitant la represa de la negociació. Només en aquest moment Iberia va reprendre la negociació, encara que en cap moment va demostrar veritable interès per arribar a un acord.

L’única novetat posterior va ser la negociació i la signatura del pla d’igualtat per al col·lectiu de tripulants de cabina de passatgers (personal de vol) amb el comitè d’empresa, publicat al BOE el juliol del 2011.