Concessió de nacionalitat: el ministre de Justícia afavoreix els estrangers que poden pagar gestors administratius

El Ministeri de Justícia en funcions ha signat un conveni amb el Col•legi de Gestors Administratius per presentar les sol·licituds electròniques de nacionalitat per residència. Així ho ha anunciat el 14 de juliol a la web del Ministeri, sense haver desenvolupat prèviament la tramitació electrònica des dels registres civils, tal com estableix la disposició transitòria segona del Reial decret 1004/2015, de 6 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula el procediment per a l’adquisició de la nacionalitat espanyola per residència. Segons el parer de CCOO, això suposa un pas més en la tasca del Ministeri de Justícia per desvirtuar el servei públic que es presta des dels registres civils, de desmantellar les funcions que en tramitació d’expedients han tingut des de la seva creació i d’atribuir a operadors privats competències fins ara d’administracions públiques objectives i independents.

CCOO denuncia que el Ministeri de Justícia del Partit Popular continua en el seu programa de treure competències als registres civils, afavorint col·lectius professionals que cobren els seus honoraris pels seus serveis i desvirtuant el servei públic i gratuït que es presta des d’aquestes administracions públiques. “El fet d’estar en funcions no els impedeix avançar en els seus objectius de desmantellar el servei públic que s’ha estat prestant des dels registres civils mitjançant l’atribució de part de les seves competències a operadors privats que d’aquesta manera veuen ampliades les seves possibilitats de fer negoci”, afirma el sindicat.

Primer van ser els encàrrecs de gestió al Col•legi de Registradors de la Propietat per a la tramitació d’expedients de nacionalitat per residència, amb un cost de quatre milions d’euros per les nacionalitats presentades l’any 2015, tal com recorda el BOE de 16 de juliol del 2016; després l’intent d’assignar el Registre Civil als mateixos registradors, que va ser derogat in extremis; va continuar amb l’atribució als notaris, a partir de juny del 2017, de la tramitació dels expedients de matrimoni, de forma compartida amb els registres civils, els quals a partir d’aquesta data ja no podran casar; i segueix amb la signatura del conveni amb el Col·legi de Gestors Administratius per a la presentació electrònica de les sol•licituds de nacionalitat per residència sense haver regulat prèviament aquesta presentació a través dels registres civils o altres òrgans de l’Administració de l’Estat.

CCOO denuncia que no sigui possible presentar electrònicament les sol•licituds d’adquisició de la nacionalitat per residència des dels registres civils, mentre sí que es potencia fer-ho mitjançant pagament per operadors privats, en un clar intent de privatitzar aquest servei públic. I això perquè si el Ministeri de Justícia no desenvolupa prèviament la possibilitat de remissió telemàtica de les sol•licituds des dels registres civils, estaria obrint dues vies: una, la de pagament, que serà la ràpida, a través dels professionals dels col•legis que subscriguin convenis amb el Ministeri de Justícia; i una altra, la gratuïta però lenta, que serà la que es realitzi a través dels registres civils, ja que la presentació de documents en format paper té una tramitació molt més lenta ja que els documents posteriorment han de ser digitalitzats i metadatats al Ministeri de Justícia -actualment ja ho està fent amb els expedients presentats a primers de l’any 2015-. I això és contrari al principi d’igualtat que ha de regir en la relació de l’Administració amb els seus administrats, ja que s’estaria privilegiant uns davant d’altres en funció de si paguen o no els serveis d’uns professionals aliens a aquesta Administració.

Al mes de maig, CCOO va dirigir al Ministre de Justícia una carta perquè es regulin d’una vegada les condicions perquè des dels registres civils es puguin remetre metadatades i indexades les sol•licituds d’adquisició de la nacionalitat espanyola per residència, dotant els registres dels mitjans tècnics per a això. I perquè, mentre no sigui possible la remissió telemàtica a través dels registres civils, no es pugui realitzar tampoc a través de professionals dels col·legis que hagin subscrit els convenis d’habilitació.
Davant la subscripció del conveni amb el Col·legi de Gestors, privilegiant la tramitació de la nacionalitat dels que puguin pagar pels seus serveis, CCOO ha tornat a presentar abans d’ahir una carta al Ministre de Justícia en funcions, reiterant la presentada al mes de maig, i ha formalitzat una queixa davant l’Oficina del Defensor del Poble perquè, prèvia tramitació de l’oportú expedient, adopti amb caràcter urgent les mesures i recomanacions oportunes perquè la tramitació electrònica de les sol·licituds d’adquisició de nacionalitat espanyola per residència des dels registres civils sigui factible, complint amb això les previsions contingudes en la disposició transitòria segona del Reial decret 1004/2015, de 6 de novembre; i que mentre no es reguli i estableixi aquesta tramitació, no entri en funcionament la presentació telemàtica de sol•licituds a través de gestors administratius o altres operadors privats, per tal que es garanteixi la igualtat de tracte de tots els estrangers que vulguin accedir a la nacionalitat espanyola.