Identificació
Usuari/a Password

Identificació temporalment deshabilitada
Idiomes

Nou atac als drets democràtics de dones i homes

CCOO de Catalunya rebutja i critica la sentència del Tribunal Constitucional que anul·la alguns articles de la llei catalana d'igualtat

Davant les dades objectives de les discriminacions de les dones en relació amb el treball remunerat (més precarietat, més atur, una bretxa salarial en augment, una sobrerepresentació al treball a temps parcial no desitjat... i un llarg etcètera) i l’ampli consens social sobre el fet que és necessari avançar en les polítiques per la igualtat, també a la feina, és incomprensible que el Tribunal Constitucional (TC) declari que no és constitucional qualsevol mesura que pugui incidir en la no-discriminació de les dones. És un nou atac als drets democràtics de dones i homes. Així mateix, la sentència és un atac als drets de la igualtat de dones i homes, i passa per sobre del marc de relacions laborals de Catalunya.

Reproduïm parts de l’article fet per Alba García, secretària de la Dona i de Cohesió Social de CCOO de Catalunya, al mes de maig, quan el TC deixava sense efecte els articles anul·lats ara:

“El Tribunal Constitucional s’ha pronunciat davant el recurs del PP contra la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes. I ho ha fet en uns articles que a banda de ser cabdals són constitucionals en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (LOI): article 33 (articles 48 i 7 de la LOI) sobre la prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe a les empreses.
O l’article 36 en els apartats 1 al 4 (que correspon a l’article 45 de la LOI), que fa referència als plans d’igualtat a les empreses obrint la porta al fet que aquelles empreses de menys de 250 treballadores i treballadors puguin desenvolupar també plans d’igualtat atenent al perfil de petites i mitjanes empreses que tenim a Catalunya.
Articles com el 39 són innovadors i afegeixen valor positiu a la LOI, com la necessitat de comptar amb un o una responsable sindical d’igualtat amb formació allà on els sindicats tenim presència per promoure la igualtat, assessorar l’empresa i els treballadors i treballadores, vetllar pel compliment de les lleis d’igualtat i integrar la perspectiva de gènere en totes les àrees i nivells d’intervenció. O també el 40, sobre garantir la presència de dones en la negociació col·lectiva, o el 41, sobre l’obligació d’incorporar la perspectiva de gènere en els expedients de regulació.
En la mateixa línia i no menys greu és la suspensió de l’article 44 -exclusiu de la llei catalana- sobre la prevenció de riscos laborals a l’empresa, que només afegeix, i sense entrar en contradicció a la Llei de prevenció de riscos laborals (art. 3), l’obligació de comptar amb mesures preventives davant l’exposició de factors de risc per a la fertilitat, l’embaràs i la lactància.
També s’eliminen articles que milloraven la llei orgànica, com:
- Valorar els llocs de treball i la igualtat de les retribucions i en la promoció.
- Vigilar l’impacte de gènere en les polítiques actives d’ocupació i en els plans actius per promoure l’ocupació estable i de qualitat, afavorint la contractació a jornada completa.
- Realitzar estudis d’impacte de gènere i edat, amb especial atenció a l’atur femení de llarga durada.
- Fer accions per corregir la segregació horitzontal i per garantir la formació en gènere a les persones que s’ocupen de la inserció laboral.
- Obligar a garantir el compliment del principi d’igualtat retributiva i l’establiment de mecanismes perquè les empreses diagnostiquin i eliminin la bretxa salarial.
- Regular que el responsable sindical d’igualtat de les empreses tingui titulació o formació específica (art. 39).
- Actuacions de la Inspecció de Treball, programes de seguretat i salut, i prevenció de riscos laborals a les empreses (art. 42, 43 i 44)."

CCOO defensem i defensarem, sense cap límit, mesures tan bàsiques de les relacions laborals que afavoreixin la tolerància zero a l’assetjament sexual, la participació de les dones a la negociació col·lectiva i les mesures que a les empreses garanteixin polítiques de no-discriminació de les dones a través dels plans o les mesures d’igualtat. Es tracta d’un tema de justícia i democràcia.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 7 d’octubre de 2016