La Fundació Pau i Solidaritat us convida a mostrar el vostre suport a les treballadores domèstiques migrants del Líban

Amb motiu de la celebració del 8 de Març, Dia Internacional de la Dona Treballadora

Com cada any, el 8 de Març, Dia Internacional de la Dona Treballadora, esdevé una jornada per continuar reivindicant i exigint la igualtat real entre les dones i els homes en l’esfera laboral però també en l’àmbit personal i familiar. Així, desigualtats cada cop més visibles com la bretxa salarial i l’ocupacional, les segregacions horitzontal i vertical, el sostre de vidre i el terra enganxós i la discriminació per raó de gènere, entre d’altres, van deixant la seva empremta en els diferents espais de discussió i de decisió sobre les mesures necessàries per garantir la igualtat efectiva entre homes i dones en els àmbits laboral, polític, social i personal.

Aquesta data emblemàtica també ens impulsa a visibilitzar les diferents lluites de milions de dones que s’organitzen i es manifesten en defensa dels seus drets humans laborals. I és que cada dia es produeix la vulneració sistemàtica i, fins i tot, la negació de normes laborals fonamentals i imprescindibles per poder garantir que tota persona pugui gaudir d’un treball decent arreu del món.

Podria semblar que als països i a les regions del Nord molts dels conflictes que acabem de citar estan superats o bé que s’encaminen a la seva resolució. No ens enganyem: les lluites que duen a terme les treballadores domèstiques migrants al Líban també s’estan reproduint amb les treballadores domèstiques de la ciutat de Nova York, al cor dels Estat Units, per posar un exemple.

Però podem trobar exemples encara més propers a nosaltres. Així, sabem que l’Estat espanyol no ha ratificat el Conveni 189 de l’Organització Internacional del Treball (OIT) sobre les treballadores i els treballadors domèstics, tot i les contínues peticions d’organitzacions sindicals com ara CCOO. Aquest tractat exigeix als estats que el ratifiquen el compliment d’unes normes laborals mínimes i el respecte als drets humans laborals d’aquest col•lectiu. Així doncs, encara queda molt per fer per garantir la igualtat de drets laborals de totes les persones treballadores sense discriminació per edat, sexe, estrat social, procedència, etc., començant pels propis estats membres de la Unió Europea.

Volem aprofitar aquest 8 de Març per recordar la situació d’explotació i vulneració de drets humans laborals que viuen les treballadores domèstiques migrants al Líban. Actualment, l’activitat laboral d’aquestes treballadores no està reconeguda per l’ordenament jurídic libanès i s’han d’acollir al sistema Kafala o esponsorització, que les situa en una posició de major vulnerabilitat i de dependència envers el seu ocupador. Sota aquest sistema d’esponsorització moltes treballadores estant patint explotació laboral i desprotecció, que, segons denuncien les afectades, ha derivat en tot tipus d’abusos psicològics, físics i fins i tot sexuals. Davant d’aquesta realitat, el gener del 2015, un grup de treballadores de la llar va crear un Sindicat de treballadores domèstiques migrants, la primera organització sindical d’aquestes característiques en un país àrab. En aquesta organització les treballadores reben assistència i formació per defensar els seus drets humans laborals. Tot i que el sindicat té un objectiu encara més ambiciós: pretén abolir el sistema d’esponsorització i reclamar que el Líban ratifiqui el Conveni 189 de la OIT.

La Fundació Pau i Solidaritat ha dut a terme un projecte de cooperació a Beirut amb el suport de l’Ajuntament de l’Hospitalet. En el marc del projecte s’han realitzat tallers formatius sobre drets humans laborals adreçats a les afiliades del sindicat, així com també accions informatives i de sensibilització sobre el Conveni 189 de la OIT i sobre la realitat que viuen aquestes treballadores al Líban.

En aquest context us proposem que participeu en una acció simbòlica per mostrar el vostre suport i la vostra solidaritat amb aquestes treballadores. L’acció consisteix a enviar una postal solidària de la “Campanya de suport a les treballadores domèstiques migrants del Líban”, que podeu aconseguir a la seu central de la Fundació. La postal s’adreça directament a les treballadores domèstiques afiliades al sindicat libanès FENASOL. Aquest gest tan senzill duu associat una forta càrrega simbòlica, ja que estem traslladant les nostres mostres de suport a persones que viuen a milers de quilòmetres de nosaltres i que no coneixem, però amb les quals compartim uns principis universals de justícia social i de compromís per assolir un treball decent per a totes i tots.