CCOO demana als grups parlamentaris que ratifiquin el Conveni 189 de l’OIT sobre treballadors i treballadores domèstiques

Situació de precarietat

El Conveni 189 de l’OIT (Organització Internacional del Treball), sobre els treballadors i treballadores domèstiques, adoptat en la sessió 100 del juny del 2011 a Ginebra, que va entrar en vigor el 5 de setembre del 2013, té avui la ratificació de sis estats de la Unió Europea. L’Estat espanyol encara no l’ha ratificat. Des de CCOO instem tots els grups del Parlament de Catalunya a elaborar una proposició no de llei per ratificar l’esmentat conveni i instar el Govern de l’Estat a fer el mateix.

El conveni, en el seu preàmbul, fa referència a la situació de precarietat de les treballadores de la llar i els treballadors domèstics i de la necessitat de promoure el “treball digne”, combatre la discriminació per raó de gènere i, moltes vegades, d’origen, ja que reconeix que “el treball domèstic segueix sent infravalorat i invisible i que el realitzen principalment les dones i les nenes, moltes de les quals són migrants o formen part de comunitats desafavorides, i són particularment vulnerables a la discriminació pel que fa a les condicions d’ocupació i de treball, així com a altres abusos dels drets humans”. A aquest col•lectiu, hi pertanyen, segons les últimes dades, 427.000 treballadores a tot Espanya, de les quals al voltant de 150.000 són a Catalunya. Això sense tenir en compte l’economia submergida que existeix en aquest sector.

CCOO fa molt de temps que reivindica unes condicions laborals dignes per a aquest col•lectiu, que continua sent infravalorat i invisible davant la societat, però que és una part important de la força del treball, i aporta una contribució fonamental a l’economia. Durant aquest temps, la indiferència i el desinterès per part de les institucions de l’Estat, juntament amb la reforma laboral, han afavorit el retrocés dels drets laborals i han impedit sistemàticament la seva ampliació en un sector totalment precaritzat, i sense la protecció i la cobertura social que tenen altres activitats econòmiques i amb taxes molt elevades d’economia submergida.

Les condicions salarials i laborals d’aquestes treballadores i treballadors són de les pitjors que hi ha al nostre país: no tenen dret al subsidi d’atur i no tenen possibilitat de jubilació anticipada o d’ajuts o prestacions per a persones aturades majors de 55 anys. Tenint en compte l’Estatut d’autonomia de Catalunya; la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes del Parlament de Catalunya, i la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, a CCOO de Catalunya pensem que el Parlament de Catalunya hauria de ratificar el Conveni 189 de l’OIT i adoptar el compromís d’instar el Govern de l’Estat que compleixi els compromisos internacionals en el mateix sentit.

Així, CCOO de Catalunya instem tots els grups del Parlament de Catalunya a donar suport a les següents reivindicacions:

1. La ratificació del Conveni 189 de l’OIT sobre els treballadors i treballadores domèstiques adoptat en la sessió 100 del juny del 2011 a Ginebra, que va entrar en vigor el 5 de setembre del 2013 i que ja han ratificat sis estats de la UE.

2. Que aquest col·lectiu passi al règim general de la Seguretat Social amb tots els seus drets, d’aquesta manera passaran a ser considerats treballadors i treballadores a tots els efectes, i insta les administracions a ratificar el Conveni 189 de l’OIT.

3. Demanem l’equiparació real de drets de les empleades de llar amb la resta de treballadors i treballadores, i posar fi a les múltiples discriminacions legals d’aquest sector, com la protecció per desocupació i l’extinció del contracte per desistiment.

4. L’inici d’una campanya de sensibilització amb les organitzacions representants del sector, per posar fi a la situació de discriminació i esclavitud de moltes treballadores de llar, especialment les treballadores internes SENSE (sense contracte, sense horaris, sense nòmina, sense salaris legals, sense alta en Seguretat Social, sense proves per demostrar-ho i, per tant, sense papers). I destinar tots els recursos necessaris a complir els drets i les condicions laborals de les empleades de llar.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 4 de febrer de 2016