CCOO de Catalunya exigeix mesures per facilitar la inclusió de les persones amb diversitat funcional en el món laboral i en la participació democràtica amb igualtat d’oportunitats

El 3 de desembre, Dia Internacional de les Persones amb Diversitat Funcional (discapacitat)

El 3 de desembre és el dia proclamat per Nacions Unides com el Dia Internacional de les Persones amb Diversitat Funcional (discapacitat). Per aquest motiu, des de CCOO de Catalunya volem manifestar el nostre compromís amb el compliment de les convencions internacionals, exigint una igualtat d’oportunitats real per a les persones amb diversitat funcional a tots els nivells i, entre d’altres, en l’accés, la promoció i la formació en el món laboral.

CCOO lamenta que Catalunya i Espanya encara estiguin lluny de complir amb els objectius fixats per les Nacions Unides. Detectem encara la manca de sensibilitat i desconeixement de la realitat de les persones amb diversitat funcional, la manca de dades sobre el compliment de les quotes d’inserció previstes per llei i la manca de mesures reals per a la inserció d’aquestes persones en el món laboral.

Des de CCOO denunciem:

• L’adaptació de llocs de treball és encara insuficient.

• Les proves d’accés al món laboral no tenen en compte la situació específica d’aquest col·lectiu. Al mateix temps constatem que les ofertes de treball dirigides a aquest col·lectiu són llocs de treball de poca qualificació, encara que molts dels que hi accedeixen són joves qualificats.

• La llei catalana d’accessibilitat té una mancança important en no preveure les mesures que regulen l’accés d’aquestes persones als centres de treball.

• La manca de programes específics per a la inserció laboral de les persones amb diversitat funcional actualment queden diluïts o invisibles sota el paraigua “de les persones amb dificultat d’inserció”.

• La insuficiència en el finançament de programes d’inserció laboral per aquest col·lectiu.

• La manca d’una política que fomenti la inserció laboral de les persones amb diversitat funcional a les empreses ordinàries. Patim  l’incompliment de les normatives i les quotes fixades per la llei tant a l’empresa privada com a l’Administració pública. A Catalunya només el 22% de les persones amb discapacitat que poden treballar estan ocupats.

• El desconeixement i la manca d’investigació i de normatives que regulen l’accés al treball de les persones amb funcionament intel·lectual limitat (FIL).

• És destacable la manca de dades per gènere sobre la inserció laboral i la violència contra les dones amb diversitat funcional.

Amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Diversitat Funcional, CCOO de Catalunya reitera la seva voluntat de treballar en xarxa, sumant sinergies entre les entitats que representen aquest col·lectiu i els agents socials (sindicats i empreses), i les administracions públiques per:

• El compliment de les normatives i la millora de les quotes d’inserció laboral tant a l’empresa privada com a l’Administració pública.

• La millora de les condicions laborals i la no discriminació, “igual feina, igual salari”, i evitar l’estigmatització del col·lectiu cap a feines de poca qualificació.

• L’augment en el finançament de programes destinats a aquest col·lectiu, sobretot en la formació i en la capacitació per a la inserció dels treballadors i treballadores a l’empresa ordinària.

• La necessitat d’arribar a acords i clàusules en els convenis que prevegin la igualtat d’oportunitats per a les persones amb diversitat funcional, la necessitat de fer pedagogia a les empreses sobre els beneficis, la responsabilitat social corporativa (RSC) i combatre els prejudicis en la contractació d’aquestes persones.

• La necessitat d’accelerar l’elaboració del Reglament de la Llei d’accessibilitat de Catalunya, i la necessitat de compensar les mancances de la llei en matèria d’accés als centres de treball.

CCOO de Catalunya torna a exigir a les administracions públiques que faciliti la participació democràtica d’aquestes persones i  l’accessibilitat als comicis. Lamentablement, en el segle XXI, moltes persones a Espanya amb diversitat funcional no poden exercir de forma lliure i autònoma el dret al vot per falta d’adaptació en l’accés als centres electorals, en relació amb les paperetes i els mecanismes tècnics per a la votació.