Les retallades i la reforma laboral afecten especialment les dones

Commemoració del 8 de Març a CCOO de Lleida

Un centenar de delegats i delegades de CCOO de les Terres de Lleida han començat la commemoració del Dia Internacional de la Dona Treballadora d’enguany amb una jornada sindical en la qual Imma Romeo, de l’Àrea de Polítiques d’Igualtat de CCOO de Lleida, i Cristiana Faciaben, secretària de Socioeconomia de CCOO de Catalunya, han parlat sobre les dones, la crisi, les retallades i la reforma laboral del PP.

Imma Romeo ha exposat els detalls de l’informe que ha elaborat sobre les dones i el mercat de treball a Lleida, la conclusió més important del qual és que malgrat la forta destrucció d’ocupació masculina, les dones segueixen tenint taxes més baixes d’activitat i ocupació, registren índexs alts d’atur i més temporalitat i cobren un salari gairebé un 20 % inferior al dels seus companys homes. Això es deu, d’una banda, al fet d’ubicar-se en els sectors més mal retribuïts i en les categories professionals més baixes, però també perquè, com a conseqüència de la situació laboral que pateixen les dones, perceben unes prestacions per atur més baixes i unes cotitzacions socials menors, a més de convertir-se en persones més vulnerables davant la crisi econòmica. També ha recordat que les terres de Lleida tenen una realitat diferent que la de la resta de Catalunya i és important de tenir-la en compte a l’hora de planificar polítiques d’ocupació.

Cristina Faciaben ens ha explicat que les retallades i la reforma laboral afecten i afectaran especialment les dones: les retallades perquè disminueixen els llocs de treball generats per l’estat del benestar, la majoria dels quals estan ocupats per dones, que a més en són, quan arriben a grans, les principals beneficiàries, i la reforma laboral del PP perquè fa mal a l’efectiva igualtat en el mercat laboral. Els elements més lesius de la reforma laboral per als drets de les dones són: el trencament del principi d’igualtat davant la llei, perquè l’autoritat laboral ja no ha d’intervenir en situacions d’ERO; la desaparició del dret individual a la formació, ara serà l’empresariat qui decideixi; el manteniment de tots els tipus de contractes temporals que hi havia fins ara als quals s’ha afegit el nou contracte de pràctiques d’un any; les minses bonificacions per contractar una dona; l’anomenada flexibilitat interna que permetrà a l’empresariat modificar unilateralment les condicions de treball, i del paper desvirtuat que han donat a la negociació col·lectiva que farà encara més difícil la implantació de plans d’igualtat.

La jornada ha acabat amb una concentració reivindicativa davant del sindicat, Imma Romeo ha llegit el manifest i s’ha desplegat la pancarta amb el lema: “Pels nostres drets”.

Número 31 de la revista Treballadora